چرا وب‌سایت ما به گواهی SSL نیاز دارد؟ –


پیش از پاسخ به سوال مزایا و کاربرد گواهی ssl برای وبسایت، باید به این نکته اشاره کرد که برای کسب‌وکارهای آنلاین، وب‌سایت مهم‌ترین ابزار فروش و بازاریابی است که می‌توان از طریق آن با مشتریان در ارتباط بود. گواهی ssl برای انواع سایتهای: فروشگاهی، شرکتی، شخصی، خدماتی، مجله ای و هر نوع سایت دیگری، به عنوان یک راهکار بسیار مهم جهت رمزگذاری داده ها و فعال سازی پروتکل httpsشناخته می‌شود.

داشتن گواهی  SSLمعتبر، وب‌سایت را از نظر محافظت از داده‌های مهم مشتری ایمن می‌کند. چنانچه در وب‌سایت اطلاعات مهم مشتری از جمله اطلاعات حساب بانکی، ایمیل و … جمع‌آوری می‌‌شود، به گواهینامه SSL Certificate نیاز خواهید داشت. این مسئله تنها مختص وب‌سایت‌های فروشگاهی نیست.

گواهینامه SSL در وبسایت، این اطمینان را به کاربران می‌دهد که اطلاعات آن‌ها در فضای آنلاین و در برابر هکرها محافظت شده و بصورت رمزگذاری شده، مستقیماً به سرورهای وب‌سایت مورد نظر منتقل می‌شود.

گواهی SSL چیست و چرا اهمیت دارد؟

گواهی SSL که در معنای کلمه مخفف عبارت (Secure Sockets Layer) است، یک گواهینامه دیجیتال برای وبسایت ها می باشد که با نصب آن، پروتکل HTTPS فعال می شود. تبدیل پروتکل http به https با استفاده از گواهی اس اس ال، باعث می شود تا تمامی ارتباطات از جمله : ارسال داده ها در محیط سایت، بصورت رمزگذاری شده (encryption) باشد. آخرین ورژن SSL در سال 1995 منتشر شده و امروزه از واژه TLS به جای آن نیز استفاده می شود.

 

در مقاله : SSL چیست؟ به بررسی دقیق و جامع در باره انواع گواهیssl ، کاربرد، مزایا و نحوه تهیه بصورت رایگان یا پولی اشاره شده است.

 

ایمن بودن یک وب‌سایت نه‌تنها برای مشتریان مهم بوده و این انتظار را از یک وب‌سایت دارند، بلکه این مسئله برای موتورهای جستجو مانند گوگل نیز اهمیت دارد. زمانی که یک وب‌سایت امنیت کافی را نداشته باشد، بسته به مرورگری که کاربران استفاده می‌کنند، یک هشدار برای آنان نمایش داده می‌شود. طبیعتاً این هشدار کاربران را ترسانده و تصور می‌کنند که از اطلاعات آن‌ها به‌خوبی محافظت نمی‌شود. در نتیجه بدون داشتن گواهی SSL احتمالاً درصد زیادی از کاربران و مشتریان خود را از دست خواهید داد.

مزایای دریافت گواهی‌ SSL

با اطلاع از این که گواهینامه SSL چیست و چرا داشتن آن اهمیت دارد، می‌دانیم که باید از این گواهی برای وب‌سایت خود استفاده کنیم. علاوه بر اهمیت آن برای کاربران و موتورهای جستجو، داشتن گواهی SSL مزایای دیگری هم دارد که عبارت است از:

· ایمن نگه‌داشتن داده‌ها

گواهی‌های SSL از داده‌های درج شده کاربران در سایت مانند نام، آدرس، آدرس ایمیل و اطلاعات حساب بانکی، در برابر خطرات سایبری و سرقت مجازی، محافظت می‌کند.

· افزایش اعتماد مشتریان

با داشتن این گواهی مشتریان نسبت به محافظت از اطلاعات خود اطمینان داشته و به آن اعتماد می‌کنند.

· برآوردن الزامات PCI/DSS

الزامات PCI/DSS توسط شورای استاندارد امنیت صنعت کارت‌های پرداخت تعیین شده و بر اساس آن، شرکت‌های کارت اعتباری و بانک‌ها ملزم به محافظت از اطلاعات پرداخت هستند. در صورت نداشتن گواهی SSL ندارید، ممکن است نتوانید با یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت برای فروش آنلاین محصولات کار کنید.

· احراز هویت وب‌سایت

استفاده از رمزگذاری در وبسایت با استفاده از گواهینامه SSL به شهرت بیشتر یک نام تجاری کمک می‌کند؛ زیرا به‌نوعی کسب‌وکار را تأیید کرده و اعتبار آن را نشان می‌دهد.

· بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو (SEO)

حفظ امنیت برای موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارد. وب‌سایت‌های با گواهی‌های SSL در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالاتری کسب می‌کنند، زیرا امنیت بهتری را به کاربرانشان ارائه می‌دهد.

در چه صورت به گواهینامه SSL نیاز داریم؟

اگرچه باتوجه‌به اهمیت بالای داشتن گواهی SSL برای وب‌سایت‌ها مختلف، اغلب آن‌ها باید از این پروتکل امنیتی برخوردار باشند، اما بااین‌وجود، ممکن است برای برخی وب‌سایت‌ها ضرورت نداشته باشد. اگر وب‌سایت شما دارای یکی از موارد زیر است، به‌احتمال زیاد باید از گواهی SSL استفاده کنید.

· فرایندهای پرداخت

همه وب‌سایت‌هایی که در دسته تجارت الکترونیک قرار گرفته و اطلاعات مشتری مانند مشخصات حسب بانکی یا آدرس پستی و … را دریافت می‌کنند، باید گواهی SSL داشته باشند. اگر وب‌سایت شما امنیت کافی را نداشته باشد، تعداد کمی از مشتریان به شما اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و مالی خود را در اختیارتان قرار می‌دهند.

· ورود (Login) کاربران

درصورتی‌که مشتریان از وب‌سایت شما برای ورود به یک پورتال استفاده کرده و یا اطلاعات شخصی خود را در آن وارد می‌کنند، به گواهینامه SSL نیاز خواهید داشت.

· وب‌سایت‌های دارای فرم‌های اطلاعات حساس

اطلاعات حساس تنها شامل حساب‌های بانکی نیست، بلکه برای وارد کردن هر نوع اطلاعات محرمانه و شخصی از جمله آدرس ایمیل، شماره‌تلفن و … نیز باید حساسیت داشته باشید. درصورتی‌که یک وب‌سایت فرم‌های حاوی چنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهد، برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه سایبری باید از گواهی SSL استفاده کند.

انواع گواهی SSL

انواع مختلفی از گواهی‌های امنیت SSL وجود دارد که انتخاب هر یک از آن‌ها به سطح احراز هویت مورد نیاز بستگی دارد. بر همین اساس، انواع گواهی SSL شامل موارد زیر است.

۱. گواهی SSL DV یا اعتبارسنجی دامنه (Domain Validation):

این نوع از گواهی SSL تنها روی کنترل دامنه تأکید داشته و مشروعیت کسب‌وکار را تأیید نمی‌کند. دریافت این گواهی DV معمولاً ساده بوده و تنها به اثبات مالکیت دامنه نیاز دارد. به همین دلیل است که برای وب‌سایت‌های حوزه تجارت الکترونیک توصیه نمی‌شود. وب‌سایت‌های دارای گواهی DV در ابتدای آدرس URL خود HTTPS را نشان می‌دهند.

۲. گواهی SSL OV یا اعتبار سنجی سازمانی (Organization Validation):

این گواهی‌های سطح نسبتاً بالاتری از احراز هویت را نیاز داشته و کسب‌وکارها باید دامنه‌های خود را به‌شرط آن که کسب‌وکار به‌صورت قانونی ثبت شده، احراز هویت کنند. این نوع گواهی را تنها برای سازمان‌ها می‌توان صادر کرد و از این نظر گزینه بهتری برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک هستند. مانند گواهی DV، گواهی SSL OV نیز عبارت HTTPS را در ابتدای URL داشته و یک نماد قفل در کنار آدرس وب‌سایت، پروتکل امنیتی آن را نشان می‌دهد.

۳. گواهی SSL EV یا اعتبارسنجی توسعه‌یافته (Extended Validation):

گواهی‌های EV بالاترین سطح امنیت وب‌سایت را هم برای مشاغل و هم برای مشتریان آن‌ها ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که این گواهی را به‌عنوان یک استاندارد در همه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک در نظر می‌گیرند. دریافت گواهینامه EV SSL ملزم به رعایت شرایط سختگیرانه‌تری است و باید یک فرد متخصص همه چیز را بررسی کند. با وجود آن که ممکن است فرایند دریافت گواهی طولانی‌تر باشد، اما به دلیل اطمینان بیشتری که ایجاد می‌کند، ارزش صرف زمان بیشتر را دارد.

نحوه دریافت گواهی SSL

حالا که اهمیت گواهی SSL را درک کرده و دیدیم که داشتن این گواهی برای وب‌سایت‌های مختلف چه مزایایی دارد، بهتر است ببینیم که چگونه می‌توان این گواهی را دریافت کرد. دریافت این گواهی برای صاحبان مشاغل ساده است و راه‌های مختلفی برای آن وجود دارد. ساده‌ترین راه برای دریافت گواهی SSL آن است که از طریق ارائه‌دهنده میزبانی یا هاست خود درخواست داده و گواهی را با تأیید مالکیت دامنه و کسب‌وکار خود، خریداری کنید. مراحل و نحوه دریافت گواهی SSL به‌صورت زیر است:

۱. نوع نیاز به گواهی را تعیین کنید.

پیش‌ازاین دیدیم که گواهی‌های SSL چه انواعی دارند. باتوجه‌به نوع کسب‌وکار خود و میزان امنیتی که انتظار دارید، می‌توانید هر یک از گواهی‌ها را انتخاب کنید.  توصیه می‌شود که از طریق خرید گواهی EV، بالاترین سطح امنیت را دریافت کنید.

۲. با ارائه‌دهنده هاست صحبت کنید.

تقریباً همه ارائه‌دهندگان سرویس‌های میزبانی، امکان دریافت گواهی‌های SSL را ارائه می‌دهند. اگر از ارائه‌دهنده خود راضی هستید، با آن‌ها صحبت کرده و ببینید که آیا امکان دریافت رایگان گواهی همراه با هاست وجود دارد یا باید یک گواهی را خریداری کنید.

۳. گواهی SSL را ایجاد کنید.

درصورتی‌که به هر دلیلی نمی‌خواهید از ارائه‌دهنده هاست خود برای دریافت گواهی SSL کمک بگیرید، می‌توانید یک ارائه‌دهنده دیگر را برای دریافت گواهی پیدا کنید. پس از انتخاب ارائه‌دهنده، می‌توانید با وارد کردن آدرس URL سایت خود، گواهی را ایجاد کنید.

۴. مالکیت دامنه را بررسی کنید.

تا زمانی که مالکیت دامنه تأیید نشود، امکان دریافت گواهی SSL وجود ندارد. چند روش از جمله آپلود فایل HTTP، DNS یا ایمیل برای تأیید مالکیت دامنه وجود دارد.

۵. گواهی را در وب‌سایت اعمال کنید.

پس از آن که مالکیت دامنه تأیید شد، می‌توانید گواهی SSL خود را نصب کنید. معمولاً اکثر ارائه‌دهندگان این خدمات، یک دستورالعمل را برای انجام این کار به شما ارائه می‌دهند. با جستجوی آدرس وب‌سایت خود و بررسی نماد قفل در کنار آدرس URL، می‌توانید ببینید که گواهی اعمال شده است.

 

جمع‌بندی نهایی

گواهی SSL یک ویژگی مهم برای وب‌سایت‌های مختلفی است که چه به‌صورت آنلاین اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می‌کنند و چه اطلاعاتی را به کاربران خود منتقل می‌کنند. این گواهی بر اساس یک پروتکل رمزگذاری قوی به حفظ اطلاعات کاربران و مشتریان در وب‌سایت کمک می‌کند. در این مطلب به طور کامل به بررسی دلایل نیاز یک سایت گواهی SSL پرداخته و دیدیم که چه مزایایی برای صاحبان کسب‌وکارها دارد.

 

سؤالات متداول

۱-  گواهی SSL برای کدام وب‌سایت‌ها مناسب است؟

چه برای وب‌سایت‌های فروشگاهی و چه وبلاگ‌هایی که تنها برای انتقال اطلاعات به کاربران طراحی شده‌اند، برای جلب اعتماد کاربران خود به این گواهی نیاز دارند.

۲-  چند نوع گواهینامه SSL وجود دارد؟

به‌طورکلی انواع گواهی‌های SSL بر اساس سطح احراز هویت به سه دسته گواهی EV، OV و DV تقسیم می‌شوند. گواهی EV سطح امنیت بالاتری را فراهم می‌کند.

۳-  گرفتن گواهی SSL چه مزایایی دارد؟

داشتن گواهی‌های SSL علاوه بر حفظ امنیت کاربران و اطلاعات حساس آن‌ها، اعتماد مشتریان را جلب کرده و به اخذ رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو کمک می‌کند.

منبع مقاله : آکادمی SSL