مخالفت «باهمتا» با ارائه اینترنت طبقاتی به کسب‌وکارها –


آی‌تی‌ایران- بیش از چهار ماه بعد از شروع محدودیت‌های اینترنت، که روزانه هم پیچیده‌تر می‌شود و کاربران را در دورزدن فیلترینگ سرسختانه با چالش جدی روبه‌رو کرده، می‌گذرد و در این بین دولت به جای حل این مسئله به فکر ارائه اینترنت دسته‌بندی شده به کسب‌وکارهای مختلف افتاده که این روزها از آن به عنوان اینترنت طبقاتی یاد می‌شود.  

داستان از جایی شروع شد که اتحادیه فناوران رایانه در اطلاعیه‌ای که ۸ دی ماه منتشر شد، اعلام کرد که دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند. به دنبال این اتفاق سیل اعتراض‌و انتقادهای صنف‌ها و مدیران کسب‌وکارهای مختلف به این اتفاق بلند شد.  

بخشی از مدیران فعال در صنعت ICT نسبت به ارائه اینترنت با محدودیت کمتر به کسب‌وکارهای این حوزه واکنش‌های تندی نشان دادند. برخی از آنها اعلام کردند که دسترسی به اینترنت یک حق است، نه عامل کسب‌وکار و قبول اینترنت طبقاتی به معنی خواندن فاتحه برای اینترنت کشور است. بعضی دیگر هم با اعلام اینکه به‌عنوان یک فعال حوزه IT حاضر به دریافت اینترنتی طبقاتی نیستند، ارائه این اینترنت به کسب‌وکار و صنفی خاص را اجرای خاموش طرح صیانت از کاربران عنوان کردند.

به تازگی حالا برخی کسب‌وکارها پا را فراتر گذاشته و با انتشار اطلاعیه‌ای رسما با اینترنت طبقاتی مخالفت کرده‌اند. یکی از این کسب‌وکارها باهمتا فعال در حوزه پرداخت‌یاری است.  

باهمتا در اطلاعیه خود تاکید کرده که دسترسی به اینترنت، یکی از حقوق اصلی در جامعه امروز است و همه در برخورداری از آن باید مساوی و برابر باشند. به باور باهمتا اینترنت در کشور نه تنها باید آزاد که باید به صورت برابر و مساوی بین تمامی مردم، فارغ از جایگاه و نقش اجتماعیشان در دسترس باشد: «اگر روزگاری حق تحصیل، یکی از عوامل پیشرفت جامعه و اجزای آن به شمار می‌آمد، امروزه این نقش را اینترنت دارد.»

به باور باهمتا اینترنت طبقاتی، فساد و آسیب‌های جدی را برای کل جامعه به همراه خواهد داشت که زیان آن متوجه همه مردم خواهد بود. در این زمینه در اطلاعیه باهمتا آمده است: «ما در باهمتا مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم تا با اینترنت طبقاتی مخالفت کنیم. برای همین اعلام می‌کنیم مجموعه باهمتا هرگز برای استفاده از اینترنت طبقاتی اقدامی نخواهد کرد و در کنار مردم از اینترنتی که برای عموم جامعه در دسترس است، استفاده خواهد کرد.»

باهمتا در اطلاعیه خود اعلام کرده که بزرگترین آسیب‌ها و خساراتی که در طول ۸ سال فعالیتِ خود با آن مواجه شده، همگی ناشی از سایست‌گذاری‌ها و تصمیمات اشتباه در حاکمیت بوده و در مقطع کنونی، با شرایطی که برای اینترنت بعد از شروع اعتراض‌ها و با تصمیمات اشتباهِ مسئولان بوجود آمده، دیگر چیزی حتی از معنای اینتنرنت هم باقی نمانده است.  

آنطور که در ان اطلاعیه آمده برآیند این شرایط و عدم وجود امید به تغییر سیاست‌های مسئولان این شرکت را به این جمع‌بندی رسانده که در حال حاضر فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بیشتر را در باهمتا متوقف کنند.

باهمتا در پایان ابراز امیدواری کرده که در آینده نزدیک با تغییر در سیاست‌های پیش‌برنده جامعه که منطبق با اصول جوامع توسعه یافته و آزاد است، آنها نیز فعالیت‌های توسعه‌ای خود را برای ساختن جامعه‌ای بهتر از سر بگیرند.