تاکسی بدون راننده تسلا تابستان رونمایی می‌شود –


ایلان ماسک زمانی ادعا کرده بود که خودروهای الکتریکی تسلا قرار است به طور کامل خودران شده و صاحبان این خودروها می‌توانند با جا‌به‌جایی مسافر، منبع درآمد جدیدی برای خود ایجاد کنند. اما مدت‌ها از زمان این قول ماسک گذشته و تا به امروز خبری از آن نشده بود.

در تاریخ هشتم ماه آگوست (مرداد ماه)، تسلا قرار است بالاخره از روبوتاکسی خود رونمایی کند که خبر آن را شخص ماسک در اکانت اکس خود منتشر کرده است. این خودروی تمام خودران، به آخرین سیستم خودران تسلا مجهز است.

همزمان با پخش این خبر، روییترز گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه تسلا تصمیم دارد برنامه توسعه خودروی الکتریکی مقرون به صرفه‌تر 25 هزار دلاری خود را ملقی کند. بر اساس این گزارش، ظاهرا ماسک به کارمندان خود گفته به جای تمرکز روی بازار انبوه خودروهای الکتریکی، تصمیم دارد اولویت را روی توسعه نوعی خودروی خودران اعمال کند که دیگر خودروهای داخل بازار را از رده خارج می‌کند.

ماسک مدتی می‌شود که ایده روبوتاکسی تسلا را معرفی کرده و سال ها قبل نیز مدعی شده بود که صاحبان خودروهای تمام خودران تسلا می‌توانند از طریق اعزام خودروی خود برای حمل مسافر، از این راه درآمد زایی داشته باشند.

در طی این سال‌ها، ایده بلندپروازانه ماسک درمورد خودروهای تمام خودران، توسعه و رشد یافته است. وی ابتدا پیش بینی کرد که تا مدت زمان مشخصی، بیش از یک میلیون خودروی تسلا به سخت افزار تمام خودران مجهز خواهند شد و همچنین مدعی بود که این سیستم به قدری امن و قابل اعتماد است که راننده می‌تواند در حین سفر، عملا بخوابد. اما این پیش‌بینی به واقعیت نپیوست و قابلیت تمام خودران ماشین های تسلا هنوز نتوانسته اعتماد کامل رانندگان را جلب کند.

با وجود اختلافاتی که بین ادعاها و قول‌های ماسک و واقعیت وجود دارد، بسیاری معتقدند که تسلا همچنان در زمینه توسعه خودروهای مجهز به هوش مصنوعی، پیشرو است و قابلیت‌های موفقی مانند اتوپایلت و سیستم تمام خودران، مدرکی برای این ادعا است. با این وجود منتقدان معتقدند که ماسک تمایل زیادی به اغراق کردن در مورد قابلیت‌های تکنولوژی خودروهای تسلا دارد، خودروهایی که سابقه چند فقره تصادف و تلفات در کارنامه خود دارند.

منبع: theverge



منبع