پروژه ساخت خودروی الکتریکی اپل برای همیشه لغو شد –


مسئولان اپل روز سه شنبه این هفته اعلام کردند که پروژه ساخت خودروی خودران الکتریکی این شرکت کنسل شده است. بسیاری احتمال می‌دهند که این شرکت به زودی تعداد زیادی از کارمندان تیم اجرایی این پروژه را تعدیل نیرو خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، که اولین بار خبر کنسل شدن این پروژه اپل را منتشر کرد، تعدادی از کارمندانی که باقی می‌مانند برای پروژه‌های مربوط به هوش مصنوعی مولد ارجاع داده خواهند شد.

دیگر کارمندان این تیم، ۹۰ روز فرصت دارند تا جایگاه شغلی دیگری در اپل پیدا کنند و در غیر این صورت باید این شرکت را ترک کنند. به گفته یکی از کارمندان  پروژه خودروی الکتریکی اپل، این پروژه ۱۴۰۰ کارمند داشته است.

تصمیم به کنسل کردن این پروژه زمانی اعلام شده که بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه خوردوسازی در حال بازنگری استراتژی‌های سرمایه گذاری خود روی صنعت تولید خودروهای الکتریکی هستند. به علاوه در این زمان، حوزه خودروهای خودران به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است. اضافه شدن اپل به جمع فعالان این بازر، می‌توانست از لحاظ اقتصادی برای شرکت اپل نتایج مثبتی به همراه داشته باشد اما در هر صئرت تا کنون درباره دلیل این کنسلی خبری رسمی اعلام نشده است.

اپل پروژه خودرو الکتریکی خود که «پروژه تیتان» نام داشت را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد و این پروژه زمانی حدودا ۵۰۰۰ کارمند داشت. طی ۱۰ سال گذشته، اپل بارها جهت تمرکز خود را تغییر داد. زمانی مصمم بود که خودرویی مانند تسلا تولید کند، و زمانی اعلام کرد که خودرویی خودران مشابه شرکت ویمو می‌سازد.

بر اساس گزارش اخیر شرکت بلومبرگ، فشار زیادی روی دوش رهبران این پروژه از طرف مسئولین ارشد و اعضای هیات مدیره اپل اعمال می‌شده تا زودتر محصولی برای عرضه به بازار معرفی کنند.

مسئول اجرایی، جف ویلیام و نائب رئیس اپل روز سه شنبه طی جلسه‌ای کوتاه، کنسل شدن این پروژه را به اعضای این تیم اعلام کردند. به گفته یکی از کارمندان، در طی این جلسه هیچ سوالی پرسیده نشد و با وجود اینکه این خبر ناگهانی اعلام شده بود، اما اعضای تیم، این تصمیم را پیش بینی کرده بودند.

در طی ۱۰ سال، تعداد زیادی از مدیران ارشد حوزه خودروهای خودران با پروژه تیتان همکاری داشته‌اند.   به عنوان مثال رهبری پروژه زمانی به عهده داگ فیلد، مسئول ارشد سابق تسلا بود که بعدا به شرکت فورد پیوست. اپل همچنین مسئولان دیگری از شرکت‌های لامبورگینی و فورد را استخدام کرده بود.

منبع: techcrunch



منبع