مواد تشکیل‌دهنده تونر دستگاه کپی –


مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده پودر تونر چیست؟

تونر امروزه یکی از پرکاربردترین مواد در دستگاه‌های کپی و پرینترهای لیزری است. هنگامی که کارتریج چاپگر شما تمام می‌شود، به فکر تعویض و شارژ آن باشید. تونر ماده‌ای است که هنگام چاپ توسط دستگاه‌های لیزری روی کاغذ ذوب می‌شود. جنس اصلی تونر پلاستیک است. پلاستیک دو مزیت دارد: یکی اینکه قابلیت قالب گیری و فرم دهی دارد و دیگری این که بعد از ذوب و سفت شدن به راحتی تغییر شکل نمی‌دهد، مگر با حرارت.

یکی از بهترین تونر‌های موجود در بازار تونر شارژ کونیکا ۴۵۲ است که مجموعه ساها پرینت به عنوان عرضه کننده این تونر، کیفیت و به صرفه بودن آن را تضمین می‌کند.

در این مقاله با ترکیبات اصلی تونر دستگاه کپی بیشتر آشنا می‌شویم:

پلی استر

۸۵ تا ۹۵ درصد تونر از پلاستیک تشکیل شده است که به صورت پودر به فروش می‌رسد. هر چه دانه‌های این پودر ریزتر باشد، کیفیت چاپ بهتری دارد. می‌توانید از پلیمر نیز استفاده کنید، اما پلی استر همان ماده‌ای است که برای ساخت بطری‌های آب معدنی و نوشابه استفاده می‌شود. البته پلی استر گرانتر از پلیمر است، اما به دلیل ویژگی‌های خوب آن، ارزش هزینه کردن را دارد. با توجه به اینکه دارای سه ویژگی روشنایی، سمیت کمتر و نقطه ذوب پایین است، انرژی کمتری مصرف می‌کند و چاپگر یا دستگاه کپی لیزری فرآیند چاپ را سریعتر متوجه می‌شود. پلاستیک استفاده شده در تونر برای تنفس و ریه بسیار مضر و خطرناک می‌باشد و اگر روی لباس شما ریخت حتما با آب سرد بشویید زیرا آب گرم باعث چسبندگی تونر به اشیا می‌شود.

پلی پروپیلن

از موم پلی پروپیلن برای روانکاری استفاده می‌شود. این ماده نیز پلیمری مانند پلی استر است، اما رشته‌های کربنی طولانی آن کمترین مقدار مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند، بنابراین مولکول‌ها می‌توانند راحت‌تر روی هم بلغزند.

مواد تشکیل دهنده تونر دستگاه کپی
مواد تشکیل دهنده تونر دستگاه کپی

کربن سیاه

پلی استر بی‌رنگ است. برای سیاه شدن باید با مواد خالص مخلوط شود تا رنگی شود. موادی مانند قیر یا کرئوزوت و کربن بلک از اجزای اصلی تونر سیاه هستند. کربن سیاه باعث تقویت پلاستیک می‌شود. به همین دلیل لاستیک‌ها مشکی هستند. این ماده همچنین چاپ روی کاغذ را قوی‌تر و چسبناک‌تر می‌کند.

رنگدانه زرد  

سایر رنگ‌های کارتریج همانطور که می‌شناسیم زرد، قرمز و آبی هستند. برای رنگ زرد از ترکیب بنزیمیدازولون استفاده می‌شود.

رنگدانه قرمز  

این رنگ از ترکیبات کیناکریدون به دست می‌آید. این رنگدانه کاربردهای زیادی در صنعت دارد.

رنگدانه آبی 

فتالوسیانین مس یک رنگ تونر آبی است که بین آبی و سبز ظاهر می‌شود. این رنگ در بیمارستان‌ها در لباس بیماران استفاده می‌شود که باعث می‌شود رنگ خون روی آن سیاه به نظر برسد.

دود سیلیس

دانه‌های میکروسکوپی شیشه (SiO2) روی سطح ذرات تونر جریانی ابریشمی و تقریبا مایع ایجاد می‌کند. این ماده به تونر روی صفحه اجازه می‌دهد تا با سرعت در چاپگرهای اداری مدرن پخش شود. این ماده به ویژه در تونرهای پلی استری که بیشتر مستعد سوختن هستند استفاده می‌شود.