مدیرعامل دیپ‌مایند: ابزار هوش مصنوعی جدید ما قوی‌تر از ChatGPT خواهد بود –


مدیرعامل دیپ‌مایند، بازوی هوش مصنوعی گوگل، اعلام کرد که در حال کار روی سیستم هوش مصنوعی جدیدی هستند که قوی‌تر از چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) خواهد بود. 

دمیس ‌هاسابیس، مدیرعامل دیپ‌مایند می‌گوید مهندسان او از تکنیک‌های برنامه هوش مصنوعی آلفا گو (AlphaGo) که توسط این مجموعه توسعه یافته، برای ساخت یک سیستم هوش مصنوعی جدیدی به نام Gemini استفاده می‌کنند که از توانایی‌های بیشتری نسبت به ابزار چت‌جی‌پی‌تی شرکت OpenAI برخوردار خواهد بود.

این سیستم جددی که فعلا در حال توسعه است، یک مدل زبانی بزرگ محسوب می‌شود که همانند چت‌جی‌پی‌تی با متن کار می‌کند و از لحاظ ماهیت نیز به GPT-4 شبیه است. به گفته‌هاسابیس، تیم وی، این فناوری را با تکنیک‌های مورد استفاده در آلفاگو ترکیب می‌کند تا به این سیستم جدید، قابلیت‌های بیشتری مانند برنامه‌ریزی و یا توانایی حل مشکلات خواهد داد.

سیستم Gemini برای اولین بار در ماه گذشته و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل معرفی شد که البته مورد تمسخر برخی‌ها نیز قرار گرفت. با این حال، آلفاگو بر اساس تکنیکی توسعه یافته که تحت عنوان یادگیری تقویتی شناخته می‌شود و در آن، سیستم با انجام تلاش‌های چندباره و دریافت بازخورد درباره عملکرد خود، یاد می‌گیرد که چگونه مشکلات و موانع را برطرف کند. 

هاسابیس می‌گوید Gemini هنوز به طور کامل توسعه نیافته و احتمالا اتمام آن، چند ماهی طول خواهد کشید. پروژه‌ای که ممکن است ده‌ها یا صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در ماه آوریل گفته بود که ساخت GPT-4 برای این شرکت، 100 میلیون دلار هزینه داشته است.

زمانی که این سیستم هوش مصنوعی کامل شود، می‌تواند خود را به عنوان رقیبی جدی برای محصولاتی چون چت‌جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی معرفی کند و پاسخی قاطع از سوی گوگل در این حوزه قلمداد شود. 

پس از آغاز بکار چت‌جی‌پی‌تی، گوگل چت‌بات خود موسوم به بارد را عرضه کرد و هوش مصنوعی مولد را در موتور سرچ و دیگر محصولات خود تعبیه کرد. همچنین این شرکت در ماه آوریل، واحد دیپ‌مایند را با آزمایشگاه اولیه هوش مصنوعی گوگل Brain ترکیب کرد تا این دو تیم در کنار هم، تمرکز خود را روی توسعه ابزارهای هوش مصنوعی معطوف کنند. 

تفکر جدید

آموزش یک مدل زبانی بزرگ همانند GPT-4 مستلزم وارد کردن حجم وسیعی از اطلاعات از متون، کتاب‌ها، صفحات وب و سایر منابع به نرم‌افزار یادگیری ماشینی به نام ترانسفورمر است. همچنین در توسعه چت‌جی‌پی‌تی و سایر ابزارهای زبانی مشابه، از یادگیری تقویتی بر اساس بازخوردها نیز استفاده می‌شود. حالا تجربه دیپ‌مایند در کار با فناوری یادگیری تقویتی می‌تواند به محققان این مجموعه، کمک کند تا قابلیت‌های بیشتری را به Gemini اضافه کنند.

هاسابیس و تیم او ممکن است فناوری مدل زبانی بزرگ را با دیگر حوزه‌های هوش مصنوعی تقویت کنند. محققان دیپ‌مایند در زمینه‌های مختلفی از رباتیک گرفته تا علوم اعصاب تجربه دارند و می‌توانند از این دانش‌ها نیز استفاده کنند.

آینده تاریک

پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی، اگرچه جذابیت‌های خاص به خود را دارد اما بسیاری از کارشناسان این حوزه را نگران کرده و این سوال مطرح می‌شود که آیا این فناوری برای اهدافی سوء و بدخواهانه استفاده خواهد شد یا خیر؛ که در صورت تحقق این موضوع، کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود. 

برخی از بزرگان فناوری و فعالان این عرصه نیز خواستار توقف توسعه الگوریتم‌های قدرتمندتر برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی هستند. با این حال،‌هاسابیس می‌گوید مزایایی خارق‌العاده این فناوری در حوزه‌های مختلف، این نکته را یادآور می‌شود که بشریت نباید توسعه این فناوری را متوقف کند. 

او معتقد است که اجباری کردن توقف توسعه این فناوری، تقریبا شدنی نیست و اجرای آن غیرممکن است. او درباره هوش مصنوعی می‌گوید: اگر این فناوری به درستی مدیریت شود، سودمندترین فناوری برای بشریت خواهد بود. ما باید شجاعانه به دنبال تحقق این امر باشیم.