رئیس هوش مصنوعی متا: هوش ابزارهای هوش مصنوعی در سطح هوش یک سگ هم نیست –


به گفته رئیس هوش مصنوعی شرکت متا‌‏، هوش و ذکاوت ابزارهای هوش مصنوعی کنونی همانند چت‌جی‌پی‌تی هرگز در تراز هوش انسانی نیست و به سختی ‌می‌توان این ابزارها را از سگ‌ها، باهوش‌تر قلمداد کرد.

صحبت‌های یان لکان رئیس هوش مصنوعی متا درباره قدرت این فناوری در حالی مطرح شد که این روزها بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی پیرامون رشد افسارگسیخته این فناوری نوظهور شکل گرفته و بسیاری از بزرگان این حوزه‏، خواستار توقف توسعه این ابزارها هستند.

یکی از این ابزارها‏ چت‌جی‌پی‌تی نام دارد که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته و بر اساس یک مدل به اصطلاح زبان بزرگ است. بدین معنی که این سیستم هوش مصنوعی‏ با حجم عظی‌می‌از اطلاعات زبانی آموزش دیده و به کاربر اجازه ‌می‌دهد سوالات و درخواست‌ها خود را از آن بپرسد و پاسخ سوالات نیز به زبانی قابل فهم برای کاربر ارائه ‌می‌شود.

یکی از افرادی که نسبت به توسعه کنترل‌نشده این فناوری ابراز نگرانی کرده‌‏، ایلان ماسک است. وی گفت این فناوری ‌می‌تواند خطراتی را برای جامعه بوجود آورد و آن را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای آینده تمدن بشری برشمرد.

ژاک آتالی‏، تئوریسین اقتصادی و اجتماعی فرانسوی که در حوزه فناوری نیز صاحب‌نظر است‏، اخیرا در جریان کنفرانس Viva Tech گفت‎: خوب یا بد بودن هوش مصنوعی‏، به نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

وی افزود: اگر از هوش مصنوعی برای برای تولید سوخت‌های فسیلی و سلاح‌های بیشتر استفاده کنید‎، فاجعه خواهد بود. در آن سوی ماجرا اما ‌می‌توان از هوش مصنوعی برای ارتقای سلامت‏، آموزش و همچنین فرهنگ بهره برد.

در جریان این رویداد از یان لکان‏ از متخصصان ارشد هوش مصنوعی متا نیز درباره محدودهای فعلی پیش روی هوش مصنوعی سوال شد. وی به ابزارهای هوش مصنوعی آموزش دیده‌شده با مدل‌های زبان بزرگ اشاره کرد و گفت این ابزارها‏ خیلی هم باهوش نیستند چرا که صرفا با زبان آموزش دیدند.

وی افزود: این سیستم‌ها بسیار محدود هستند‏ و هیچ درکی از واقعیت حقیقی جهان ندارند چراکه صرفا با استفاده از حجم زیادی از متون آموزش دیدند.

رئیس بخش هوش مصنوعی متا نیز اعلام کرد که این شرکت در آموزش هوش مصنوعی به جای تمرکز روی زبان و داده‌های متنی‏، از ویدیوها استفاده ‌می‌کند که البته کار را سخت‌تر ‌می‌کند.

وی با ذکر مثالی دیگر به محدودیت‌ها و مشکلات هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که یک کودک پنج ماهه به یک جسم شناور نگاه ‌می‌کند و زیاد به آن فکر ن‌می‌کند. اما یک نوزاد 9 ماهه، به این جسم شناور با تعجب نگاه ‌می‌کند؛ چراکه متوجه ‌می‌وشد که یک جسم نباید شناور باشد.

لکان گفت: ما فعلا ن‌می‌دانیم که چگونه ‌می‌توان این قابلیت را در ماشین‌ها بازتولید کرد. تا زمانی که نتوانیم چنین امکانی را اضافه کنیم‎، هوشی در سطح انسان و یا حتی سگ و گربه خواهیم داشت.

با این حال‏، این مدیر هوش مصنوعی متا در ادامه افزود: در آینده و با توجه به پیشرفت‌های این حوزه، ماشین‌هایی را خواهیم دید که از انسان‌ها باهوش‌تر هستند که البته نباید به عنوان یک تهدید و خطر تلقی شوند.

وی گفت: ما باید به این پدیده به عنوان یک چیز سودمند نگاه کنیم. هر یک از ما یک دستیار هوش مصنوعی خواهیم داشت که مانند کارگرانی باهوش‌تر از شما در زندگی روزمره به شما کمک خواهند کرد.

لکان افزود: این سیستم‌های هوش مصنوعی باید به نحوی قابل کنترل و اساسا تابع انسان توسعه یابند. او همچنین تصور دنیایی که در آن، ربات‌ها جهان را تسخیر خواهند کرد، رد کرد.

وی عنوان کرد: ترسی که همانند داستان‌های علمی-تخیلی این روزها رایج شده، این است که اگر ربات‌ها از ما باهوش‌تر شوند، ‌می‌خواهند دنیا را تسخیر کنند. هیچ ارتباطی بین باهوش بودن و تمایل به تسخیر دنیا وجود ندارد.