فرمان اجرایی جو بایدن در زمینه هوش مصنوعی صادر شد –


جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نخستین فرمان اجرایی خود را در زمینه مقررات‌گذاری هوش مصنوعی صادر کرد که شامل استانداردهایی درباره AI  است.

این فرمان اجرایی طولانی که روز دوشنبه منتشر شد، استانداردهای جدیدی را در زمینه حفاظت از امنیت و حریم خصوصی برای هوش مصنوعی تعیین می‌کند که تأثیرات گسترده‌ای بر شرکت‌ها خواهد داشت.

شرکتهایی چون مایکروسافت، آمازون، آلفابت و گوگل بر اساس این فرمان باید مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمند خود را پیش از انتشار عمومی به دولت ارایه دهند تا مورد آزمایش‌های ایمنی قرار گیرد.

این فرمان از این جهت برای این شرکتها مهم است که مشتریان بزرگ دولت به شمار می‌روند ولی در عین حال تنها برای محصولاتی وضع شده که در آینده تولید می‌شود و محصولات فعلی هوش مصنوعی را در بر نمی‌گیرد.

دستور بایدن همچنین شامل ایجاد زیرساختی برای مشخص کردن استانداردهایی برای متمایز کردن محتواهای واقعی از محتواهای تقلبی تولید شده توسط هوش مصنوعی (دیپ‌فیک) است. در این دستور همچنین از وزارت بازرگانی خواسته شده تا با توسعه اقداماتی برای مقابله با سردرگمی عمومی در مورد محتواهای معتبر کمک کند.

بیش از 15شرکت در تابستان امسال با حضور در کاخ سفید به طور داوطلبانه با « منشور حقوق هوش مصنوعی» را و راهنمای توسعه و استفاده ایمن از آن را پذیرفته بودند.

برد اسمیت معاون هیات مدیره مایکروسافت در بیانیه‌ای این دستور را یک گام مهم رو به جلو برای مدیریت فناوری هوش مصنوعی عنوان کرد.

این دستور بایدن در آستانه برگزاری یک نشست درباره خطرات هوش مصنوعی در بریتانیا صادر شده که قرار است مدیران ارشد شرکتها و کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در آن شرکت کنند.

دولت آمریکا بودجه توسعه هوش مصنوعی سال ۲۰۲۳ را ۱.۶ میلیارد دلار تعیین کرده که انتظار می‌رود با انتشار جزییات بیشتر در مورد هزینه‌های ارتش این عدد افزایش پیدا کند.

بایدن در این دستور همچنین خواستار صدور دستورالمعلی شده که شهروندان آمریکا را از تعصب الگوریتمی در حوزه‌هایی چون مسکن و برنامه‌های حمایتی دولت و پیمانکاران فدرال محافظت می‌کند.

وزارت دادگستری در ماه ژانویه ۲۰۲۳ هشدار داده بود شرکت هایی که الگوریتم هایی را برای غربالگری مستاجران احتمالی می فروشند، در صورتی که علیه متقاضیان سیاه پوست تبعیض قائل شوند، تحت قانون مسکن منصفان، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

بایدن به این وزارتخانه دستور داد تا بهترین شیوه ها را برای تحقیق و پیگرد این گونه موارد نقض حقوق مدنی مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله در سیستم عدالت کیفری، ایجاد کند.

این دستور همچنین از مقامات مهاجرت می‌خواهد که شرایط ویزا را برای استعدادهای خارج از کشور که به دنبال کار در شرکت‌های هوش مصنوعی آمریکایی هستند، کاهش دهند.

این دستورالعمل تنها قانون درباره هوش مصنوعی نخواهد بود و احتمالا کنگره آمریکا نیز قوانینی را در این زمینه تصویب خواهد کرد.

چاک شومر رهبر اکثریت سنا از دولت آمریکا خواسته که ۳۲ میلیارد دلار را طی سالهای آینده برای تحقیق و گسترش هوش مصنوعی اختصاص دهد.