حل مشکلات فیلم رادیولوژی با نرم افزار PPQ  –


احتمالا با فیلم رادیولوژی آشنایی دارید، همان صفحه‌هایی که برای چاپ تصاویر رادیولوژی و‌ام آر آی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه فیلم رادیولوژی در بخش تصویربرداری پزشکی کارایی بسیاری دارد، اما دارای مشکلاتی نیز هست که استفاده از آن را برای مراکز رادیولوژی، پزشکان کلینیسین و حتی بیماران با سختی روبرو می‌کند. فیلم رادیولوژی از جنس پلی استر بوده و مانند فیلم عکاسی از چهار لایه با نام‌های لایه پایه، لایه چسبنده، لایه امولسیون و لایه محافظ تشکیل شده است که لایه اصلی آن لایه امولسیون بوده که نشان دهنده سرعت و کیفیت فیلم بوده و دارای بلورهای هالید نقره است و در واقع این بلورها نسبت به اشعه ایکس حساس هستند و پس از برخورد با الکترون‌های پر سرعت دچار تغییرات شیمیایی شده و تصاویر بر روی آن شکل می‌گیرند.  

به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین مشکلات فیلم رادیولوژی، قیمت بالای آن است. با توجه به وجود فلز گرانبهای نقره در فیلم رادیولوژی و از طرف دیگر نظر به عدم تولید آن در داخل از کشور و خرید این فیلم‌ها از کشورهای بیگانه که با نرخ ارز تهیه می‌شودُ قیمت این محصولات عموما بالاست؛ از آنجا که نوسانات قیمت ارز، قیمت فیلم رادیولوژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مراکز تصویربرداری با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

از دیگر مشکلات فیلم رادیولوژی می‌توان به شرایط نگهداری آن اشاره کرد که بسیار مهم است و در صورت نگهداری در دمای بالا و رطوبت نامناسب دچار مه آلودگی می‌شود. بعنوان مثال دمای بیشتر از ۲۰ درجه و رطوبت بیشتر از ۶۰ درصد و یا کمتر از ۴۰ درصد باعث ایجاد آرتیفکت بر روی فیلم رادیولوژی می‌شود، لذا برای حفظ کیفیت فیلم رادیولوژی باید در دمای زیر ۲۰ درجه و رطوبت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد نگهداری شود.  

همچنین فیلم رادیولوژی نیاز به محیط تاریک و خنک برای نگهداری دارد و فیلم‌ها باید بصورت عمودی و بدون ایجاد فشار در کنار هم نگهداری شوند، چرا که نگهداری از فیلم رادیولوژی به صورت خوابیده و روی هم، باعث چسبیدن و تاب برداشتنشان می‌گردد. افزون بر این برای نگهداری از فیلم رادیولوژی نیاز به فضای زیاد برای انبار کردن در شرایط گفته شده دارد، ازین رو در صورت عدم محافظت درست از فیلم رادیولوژی، این فیلم‌ها با افت کیفیت رو به رو می‌شوند و در نتیجه تشخیص تصاویر رادیولوژی بیمار توسط پزشک معالج هم به سختی انجام می‌گیرد که از دیگر مشکلات فیلم رادیولوژی برای پزشکان و بیماران بوده و بهبود بیماری و درمان را نیز با مشکل مواجه می‌سازد.  

از طرف دیگر فیلم رادیولوژی در صورت برخورد اجسام نوک تیز، تا کردن فیلم و حمل و نقل نامناسب توسط بیماران نیز دچار آسیب می‌شود که باید بیماران نهایت احتیاط را داشته باشند. بدین ترتیب تمامی مشکلات فوق باعث می‌شود که خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری چندان به صرفه نباشد، لذا برای حل این مشکلات و ارتقا کیفیت تصاویر رادیولوژی برای ارائه به پزشک و در نتیجه ارتقا کیفیت تشخیص و درمان پزشکی، نرم افزارهایی جایگزین فیلم رادیولوژی برای مشاهده تصاویر رادیولوژی بیمار طراحی شده است که نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یکی از نرم افزارهای کاربردی در حوزه تصویر برداری پزشکی است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  چیست؟  

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  یکی از نرم افزارهای حوزه تصویربرداری پزشکی یا رادیولوژی و مناسبترین جایگزین فیلم رادیولوژی است که تحت وب بوده و به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی در گوشی هوشمند و تبلت و کامیپوتر ابداع شده و در انواع تصویربرداری‌ها نظیر‌ام آر آی، سی تی اسکن، رادیوگرافی، ماموگرافی و… کاربرد دارد. همچنین در فیلم رادیولوژی PPQ از بارکد دوبعدی یا QR Code استفاده می‌شود که پس از تصویربرداری، تصاویر مورد نیاز پزشک توسط تکنسین انتخاب شده و بر روی بارکد دوبعدی ارسال می‌گردد که بر روی کارت مخصوص برای ارائه به پزشک معالج چاپ می‌گردد.  

این بارکد دوبعدی که قابلیت اشتراک گذاری هم دارد، توسط نرم افزار بارکد خوان که به سادگی و رایگان از اینترنت دانلود می‌شود، در گوشی هوشمند خوانده می‌شود که حتی بیمار هم می‌تواند تصاویر رادیولوژی خود را در موبایل هوشمند شخصی خود مشاهده کند. ازین رو حضور بارکدهای دوبعدی در حوزه تصویربرداری باعث کاهش هزینه‌های مصرفی در مراکز رادیولوژی شده، به دلیل اینکه پس از تهیه نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  نیازی به خرید فیلم رادیولوژی نخواهند داشت و از سوی دیگر در بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه‌های نگاتوسکوپ، پرینتر فیلم و کاغذ، چاپ بر روی فیلم و کاغذ و کلیشه‌ها صرفه جویی می‌گردد.  

از مزایای نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محیط داخلی برنامه فیلم رادیولوژی PPQ بسیار ساده، بدون نام کاربری و رمز عبور و قابل استفاده برای عموم بوده که با هر گوشی موبایل هوشمند، تبلت و یا کامپیوتر متصل به اینترنت قابلیت نمایش دارد. افزون بر این کیفیت بالای تصاویر مطابق مدالیته خروجی نظیر‌ام آر آی مطابق 1024DPI به افزایش تشخیص پزشکی کمک می‌کند که قابلیت‌های دیگری مانند بزرگنمایی بدون کاهش رزولوشن نیز دارد. از طرف دیگر ارسال ریپورت پزشک رادیولوژیست بر روی بارکد دوبعدی بیمار باعث می‌شود تا از مراجعه حضوری بیماران و ایجاد هرج و مرج و شلوغی مراکز رادیولوژی برای تحویل جواب کاسته شود.  

در نهایت قابلیت اشتراک گذاری این بارکد دوبعدی باعث می‌شود تا به راحتی تصاویر رادیولوژی بیمار را با کیفیت بالا برای پزشک یا پزشکان دیگر در شهر یا حتی دیگر کشورها برای مشاوره و نظردهی ارسال کرد و دیگر نیازی به ارسال فیلم رادیولوژی یا کلیشه و سی دی برای پزشکان با پست و روشهای دیگر نیست.  

نرم افزار پزشکی سپاس ۹۲