گوگل با هوش مصنوعی «Bard» به رقابت با ChatGPT می‌رود –


جاه‌طلبی‌های گوگل در حوزه هوش مصنوعی حد و مرزی ندارد و این شرکت از تصمیم خود برای رونمایی از محصولی جدید مجهز به هوش مصنوعی به نام Bard خبر داد.  

محصولی که از آن به عنوان رقیبی جدی برای چت بات ChatGPT شرکت OpenAI یاد می‌شود که این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است. این محصول که هنوز نام دقیقی برای آن اعلام نشده و مشخص نیست که تحت عنوان مدل، سرویس و یا چت بات عرضه خواهد شد، قرار است طبق گفته گوگل، ترکیبی از دانش، قدرت، هوش و خلاقیت مدل‌های بزرگ زبانی این شرکت را ارائه دهد.  

عرضه این محصول در آینده نزدیک ساعاتی پیش توسط ساندار پیچای مدیرعامل گوگل به صورت رسمی‌اعلام شد. وی اعلام کرد چند سالی است که روی فناوری هوش مصنوعی متمرکز است و ایده مفهومی «ترنسفورمر» در سال ۲۰۱۷ توسط محققان این شرکت خلق شد.

پیچای می‌گوید: کار کردن روی این فناوری‌ها بسیار هیجان انگیز است زیر ما تحقیقات و پیشرفت‌های عمیقمان را به محصولاتی تبدیل می‌کنند که کمک‌حال مردم باشند.  

اما نکته اینجاست که علی‌رغم تلاش‌های سال‌های گذشته گوگل، این شرکت OpenAI بوده که توانسته به پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه دست یابد؛ دلیل آن نیز بسیار روشن است: فناوری بسیاری سریع‌تر از شرکت‌های بزرگ حرکت می‌کند و حرکت شرکت‌های بزرگ، کند است.  

به عبارتی دیگر، زمانی که گوگل مقاله‌های متعددی را پست سر هم درباره فناوری هوش مصنوعی و کاربردهای آن منتشر می‌کند، شرکتی همچون OpenAI سعی می‌کند تا بفهمد که چگونه می‌توان هوش مصنوعی را در استراتژی‌های کسب و کار خود جای دهد. این شرکت روی ساخت بهترین مدل‌های هوش مصنوعی متمرکز بوده و سعی کرده تا این فناوری را کاربردی کند.

حال گوگل با Bard، یک قدم فراتر از مقالات و کارهای تحقیقاتی خود گذاشته و آن را وارد فاز آزمایشی کرده است. این محصول از فناوری LaMDA گوگل بهره می‌برد که یک مدل زبانی برای امور گفت‌وگومحور است. این فناوری به محصول جدید گوگل اجازه می‌دهد تا از فضای وب اطلاعات مدنظر خود را به دست آورد.

فناوری بارد می‌تواند برای توضیح اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای یک کودک ۹ ساله مفید باشد؛ یا درباره بهترین مهاجمان فوتبال حال حاضر اطلاعات بیشتری کسب کند.

از دیگر ویژگی‌های بارد این است که همواره از به‌روزترین اطلاعات در وب برای پاسخگویی استفاده می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که این محصول چگونه این اطلاعات را پردازش می‌کند که آن را هم برای شما و هم برای یک کودک ۹ ساله به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌دهد.  

بر اساس اطلاعاتی که گوگل منتشر کرده، می‌توان از بارد برای مقایسه فیلم‌های نامزد اسکار و یا برنامه‌ریزی برای سفر به کشورهای مختلف استفاده کرد. همه این قابلیت‌ها، از طریق نتایج جست‌وجو و اطلاعاتی که گوگل به آن دسترسی دارد، ارائه می‌شود.  

بی تردید هر هوش مصنوعی مکالمه محور، می‌بایست از گفتن کلمات نفرت‌انگیز، احمقانه و یا شرم‌آور اجتناب کند و گوگل قطعا مکالمات این فناوری با کاربران را ضبط خواهد کرد تا مطمئن شود که پاسخ‌های بارد، از نظر کیفیت، امنیت و درستی اطلاعات، مشکلی نداشته باشد.