چگونه از هوش مصنوعی ‌می‌توان در داروخانه‌ها استفاده کرد؟ –


در برهه‌ای که فناوری‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی در حل تغییر نقش نیروی کار انسانی در بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها هستند، داروخانه‌ها هنوز با این فناوری‌های غریبه‌اند.

در حال حاضر و علی‌رغم ظهور فناوری دیجیتال و توسعه ابزارهای مختلف در این حوزه، فرآیند تحویل و دریافت دارو در بسیاری از مواقع به انجام مجموعه‌ای از اقدامات توسط افراد متکی است؛ از انجام کارهای معمولی همچون پرداخت‌ها و چک کردن مجوزها گرفته تا فراخوانی بیمار برای پر کردن فرم‌ها و ارسال و دریافت نظرسنجی‌های رضایت مشتریان.

اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این رویه به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد و می‌توان بسیاری از این قبیل کارها را با استفاده از ابزارهای فناورانه انجام داد و افراد، زمان آزادشده را به کارهای مهم‌تر و مفیدتری همچون مراقبت از بیمار اختصاص خواهند داد. 

در واقع، هدف از ارائه این فناوری‌ها، رفع دو چالش مهم پیش روی صنعت مراقبت‌های درمانی و بهداشتی است: کمبود نیروی انسانی و پایبندی بیمار به مصرف صحیح دارو. 

چالش نخست یعنی کمبود نیروی انسانی در دوران همه‌گیری کرونا به اوج رسید و شاهد کم شدن محسوس داروسازها و تکنسین‌ها در داروخانه‌ها بودیم. حال با انجام خودکار برخی از این کارها توسط فناوری همانند پر کردن فرم‌ها، کمک به بیماران برای یافتن داروهای خاص و… می‌توان امیدوار بود که بتوان این کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران کرد. 

از سویی دیگر، بیماران می‌توانند با ابزارهای هوش مصنوعی گفت‌وگو کرده تا پاسخ سوالات خود را در کمترین زمان دریافت کنند و این کمک می‌کند تا داروسازان و تکنسین‌ها، وقت خود را به بیمارانی اختصاص دهند که به راهنمایی‌ها بیشتر و تخصصی‌تری نیاز دارند. 

در خصوص چالش دوم نیز باید گفت که طبق آمارها، به دستورالعمل‌های حدود نی‌می‌از نسخه‌ها به درستی عمل نمی‌شود که بیمار، یا طبق نظر پزشک رفتار نمی‌کند یا به درستی از سوی داروخانه به بیمار منتقل نمی‌شود. حال با بهره‌گیری از فناوری می‌توان ارتباط با بیمار را به طور دائم حفظ و به رفع این مشکل کمک کرد. 

به عبارتی دیگر، ارتباط و تعامل دائ‌می‌با بیماران از طریق ابزارهای فناورانه و توضیح درباره عوارض جانبی رعایت نکردن اصول مصرف دارو و همچنین ارائه اطلاعات درباره موجود بودن دارو در داروخانه‌ها، می‌تواند به تامین دارو قبل از اتمام دوزهای آن کمک کند. 

افزون بر این، با کمک فناوری می‌توان زمان انتظار در صف‌های طولانی برای خرید و دریافت دارو را به حداقل رساند. همچنین با این ابزارها ‌می‌توان یک رابط مدیریتی را برای بیمار تعریف کرد و با کمک یک دستیار مجازی، با وی در ارتباط بود و یک لیست از اطلاعات مهم و به‌روز بیمار را به صورت لحظه‌ای گردآوری و در اختیار داروسازها و پزشکان قرار داد. 

البته این موارد همه ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای استفاده در این حوزه نیست و با توسعه بیشتری این فناوری و بهره‌برداری درست از آن، ‌می‌توان گام‌های بزرگی را در جهت رفع چالش‌های این حوزه برداشت. همچنین با واگذاری چنین اموری به فناوری و ابزارهای هوش مصمنوعی، این فرصت به داروسازان و تکنسین‌های داروخانه‌ها داده ‌می‌شود تا زمان بیشتری را به بیماران اختصاص دهند.