واردات آیفون همچنان ممنوع است –


به گزارش ایسنا، از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و در حال حاضر هم عده‌ای ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.

مدتی بعد هم سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است. همچنین پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته دوم مهر ماه فرایند جمع آوری گوشی‌های آیفون قاچاق ۱۴ و ۱۵  از بازار آغاز شد.

پیامدهای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵

اما این ممنوعیت به گفته برخی فعالان بازار پیامدهایی هم داشته است. اول اینکه با توجه به رشد تکنولوژی، روش‌های گوناگونی برای دور زدن سیستم رجیستری وجود دارد که عملاً آنتن را به آیفون‌ها ۱۴ و ۱۵ بازمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات بیشتر منجر به کاهش درآمد دولت شده و همچنین آسیب اقتصادی به واردکنندگان که از فرصت واردات این کالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است. این وضعیت نگرانی‌هایی نسبت به آینده طرح رجیستری و از بین رفتن اثرات مثبت آن نیز ایجاد کرده است.

از طرف دیگر با توجه به کاهش تولید آیفون ۱۳ بعد از تولید مدل‌های جدید، ورود حجم زیاد آیفون ۱۳ که عموماً کارکرده، رفرش یا غیراصلی هستند، باعث متضرر شدن بخشی از مصرف‌کنندگان شده است.



منبع