علت داغ شدن لپ تاپ و راه حل تخصصی آن –


چکیده: برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ یا بالارفتن غیر عادی دمای لپ تاپ نکاتی را باید رعایت کنید و در صورت ادامه دار بودن این ایراد، باید این راه حل تخصصی را انجام شود:

شما چه برند لپ تاپی دارید؟ لنوو یا ایسوس و یا لپ تاپ‌های گران قیمت مک بوک؟ شاید لپ تاپ‌های استوک hp یا DELL داشته باشید، با اینکه برخی مشکلات سخت افزاری در یک برندخاص بیشتر رخ میدهند مانند شکستگی قاب کف لپ تاپ Lenovo (لنوو)، اما بسیاری از ایرادهای سخت افزاری و نرم افزاری مستقل از برند، در هر لپ تاپی ممکن است ایجاد شود.

نکته اینجاست که نباید تصور کنید که چون دستگاه شما ظاهراً هیچ ایرادی ندارد پس به این زودیها مشکلی نخواهید داشت، بلکه مشکلات سخت افزاری میتوانند کاملاً بدون هیچ نشانه‌ای و ناگهانی در لپ تاپ رخ دهند!

اما رایج‌ترین دلایل ایجاد مشکلات:

  • افتادن و ضربه خوردن لپ تاپ و شکستگی قاب ها.
  • کار در محیط نامناسب فیزیکی مثلا محیط‌های مرطوب یا پر گرد و خاک.
  • مشکلات ناشی از نوسان برق.
  • کار کردن لپ تاپ در حرارت بلا  (Overheating) یا همان داغ شدن لپ تاپ.
  • مشکلات سیتم عامل (ویندوز یا مک) و یا نرم افزاری خاص.

مشکلات نرم افزاری طبیعتاً بیشتر رخ می‌دهد ولی مشکلات سخت افزاری اغلب جدی‌تر و پرهزینه‌تر خواهند بود، در صورت تعمیر لپ تاپ در یک مجموعه تخصصی و مجهز، می‌توانید برای مدتی طولانی باز هم از لپ تاپ خود استفاده کنید و از پرداخت هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید، مجموعه اگیبیت با ۱۵ سال سابقه و تجربه، در حوزه  تعمیرات لپ تاپ ایسوس، اچ پی، لنوو، دل، ایسر، اپل و همه برندهای لپ تاپ و تجهیزات کامپیوتری در استان تهران و البرز فعال و به عیب یابی درست اشکالات دستگاه و تعمیر آن با استفاده از قطعات اصلی و تجهیزات بروز، می‌پردازد.

بررسی همه این ایرادات بحث مفصلی خواهد شد بنابراین ما در این جا به موضوع ایجاد حرارت بالا در لپ تاپ  یا همان داغ شدن لپ تاپ می‌پردازیم:

داغ شدن لپ تاپ و رفع تخصصی این ایراد

متداول‌ترین قسمتهایی که به دلیل حرارت و دمای غیر عادی دچار ایراد میشوند:

  • چیپ گرافیک بویژه در لپ تاپ‌های با چیپ‌های کمپانی AMD.
  • رم لپ تاپ بویژه آی سی‌های رم که بصورت آنبورد (Onboard) ساخته شده اند.
  • مدار و آی سی‌های تغذیه مربوط به چیپ گرافیک یا پردازنده مرکزی.

اما نشانه‌های دمای بالا در لپ تاپ‌ها چیست؟

برخی از علائم بالا بودن حرارت در لپ تاپ مثل:

  •  صدای زیاد فن لپ تاپ و یا دائم کارکردن فن.
  • خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در حین کار.
  • هنگ گردن لپ تاپ در هنگام کارهای گرافیکی.
  • داغ شدن بدنه لپ تاپ بیش از حالت عادی.
  • روشن شدن ولی نداشتن تصویر: این مورد در برند لنوو بیشتر رخ میدهد اما در لپ تاپ‌های asus  و hp ممکن است به دلیل خرابی چیپ گرافیک در اثر حرارت بالا، عدم تصویر مشاهده شود.

اگر این علائم در لپ تاپ شما مشاهده شد لازم است تا مواردی را حتماً انجام دهید مانند استفاده از کول پد یا همان فن زیر لپ تاپ، سرویس عمومی لپ تاپ و استفاده لپ تاپ در یک سطح صاف و محکم که عمل تهویه هوا از طریق کف لپ تاپ به درستی انجام شود.

اما سرویس عمومی لپ تاپ شامل تعویض خمیر سیلیکون و سرویس فن‌های لپ تاپ که مهمترین و مؤثر‌ترین کار هست و باید انجام شود.

داغ شدن لپ تاپ و رفع تخصصی این ایراد
داغ شدن لپ تاپ و رفع تخصصی این ایراد

خمیر سیلیکون یا خمیر انتقال حرارت ماده ایست که مابین هیت سینک و چیپ‌های اصلی مانند سی پی یو  و چیپ گرافیک استفاده می‌شود تا انتقال حرارت از چیپ‌ها به هیت سینک به درستی انجام شود، به مرور زمان این خمیر خشک شده و تأثیر خود را از دست میدهد که باعث پدیده حرارت بالا در لپ تاپ می‌گردد که معمولاً هر سه یا چهار سال یکبار (بسته به میزان کارکرد لپ تاپ)   نیاز به سرویس عمومی لپ تاپ می‌شود.

اگر قصد این کار را دارید توجه کنید که پیش از سرویس عمومی باید از سلامت فن لپ تاپ مطمئن شوید و لازم به ذکر هست که  تعویض خمیر سیلیکون و سرویس فن‌ها بویژه در لپ تاپ گیمینگ نیاز به باز کردن لپ تاپ و قطعات داخلی آن دارد  و پاک کردن خمیر قبلی و اعمال خمیر جدید ضرافت و دقت خاصی نیاز دارد و در مورد لپ تاپ‌های گرافیک بالا، میتواند باز و  بسته کردن لپ تاپ پیچیده و زمان بر شود، بنابراین بهتر است برای این مورد به تعمیرکار متخصص لپ تاپ مراجعه کنید.

همچنین برای آشنایی با روند این کار، ما چند نمونه سرویس عمومی لپ تاپ ایسوس و سایر برندها در سایت خود www. egibit. ir  تهیه و منتشر کردیم  تا در صورت علاقه مندی به تعمیر لپ تاپ، بتوانید بصورت تصویری و مرحله به مرحله با سرویس فن لپ تاپ و تعویض خمیر سیلیکون و همچنین مواردی که با انجام سرویس عمومی، ایرادات لپ تاپ برطرف شده اند، آشنا شوید.

شاید علاقه مند باشید که خود در زمینه تعمیر لپ تاپ در آینده فعالیت کنید که در این صورت وب سایت ما محلی است که می‌توانید موارد مختلفی از تعمیرات لپ تاپ را مشاهده کنید و با نکات تخصصی تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر آشنا شوید.

جمع بندی:

لپ تاپ هم دستگاهی هست که بنابر شرایطی که مورد استفاده قرار میگیرد به  مشکلات نرم افزاری  و سخت افزاری مواجه می‌شود برخی از مشکلات نرم افزاری را کاربران میتوانند برطرف کنند ولی برای حل مشکلات سخت افزاری بهتر است به مراکز تعمیرات تخصصی لپ تاپ مراجعه نمایید. مجموعه اگیبیت ضمن برخورداری از تجهیزات پیشرفته و بروز و تعمیر کاران مجرب با  ۱۵ سال سابقه و تجربه در زمینه تعمیرات لپ تاپ ایسوس، اچ پی، لنوو، اپل و… و  تجهیزات کامپیوتری در استان تهران و البرز در برگیرنده تمامی خدمات و سرویس‌های مرتبط با لپ تاپ و کامپیوتر است و در تلاش است تا بالاترین سطح کیفی خدمات را به مشتریان و مراجعان ارائه نماید، این مجموعه از طریق فروشگاه اینترنتی قطعاتی از جمله هارد SSD، رم لپ تاپ، رم کامپیوتر و شارژر لپ تاپ و سایر لوازم جانبی را تهیه و عرضه می‌نماید. جهت آشنایی بیشتر این مجموعه و دریافت خدمات و تعمیرات لپ و تاپ و کامپیوتر به وب سایت EGIBIT  مراجعه نموده و یا از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در وب سایت تماس بگیرید.