تهدید هوش مصنوعی برای حریم خصوصی بیماران –


اطلاعات و داده‌ها نقشی حیاتی را در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی ایفا می‌کنند و این اطلاعات، غالبا از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان این فناوری قرار می‌گیرد.

در این میان، وضع مقررات و قوانینی که بتواند حریم خصوصی و محرمانه بودن این اطلاعات را تضمین کند، امری ضروری محسوب می‌شود. بدین معنی که ممکن است بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی، اطلاعات محرمانه بیماران خود را در اختیار شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی قرار دهند که این امر می‌تواند برای بیماران و حریم خصوصی آنها تهدیداتی را بوجود آورد.

دبلیو نیکسون پرایس، استاد حقوق دانشگاه میشیگان، می‌گوید: با توجه به اینکه از داده‌های بیماران برای آموزش به ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شود، این ابزارها می‌توانند در آینده بیماران را با کمک حافظه اطلاعاتی که پیشتر با آن تعلیم دیده‌اند، سریع‌‌ تشخیص دهند.

وی گفت: اگرچه هنوز خطرات احتمالی این موضوع برای بیماران مشخص نشده، اما ممکن است با قدرت گرفتن فناوری‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی، این مسئله به تهدیدی جدی برای بیماران تبدیل شود.

به گفته پرایس، مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی و بهداشتی، باید در خصوص نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات بیماران خود مراقبت بیشتری به خرج دهند. وی گفت: باید با وسواس بیشتری به نحوه استفاده از داده‌های مربوط به سلامتی افراد توسط ابزارهای هوش مصنوعی نگاه کرد.

نیام یراقی، استادیار فناوری کسب‌وکار از دانشگاه میامی، ضمن تایید دیدگاه‌های پرایس، می‌گوید: ما در عصر جدیدی از جنبه نظارت بر داده‌های مربوط به سلامتی افراد هستیم و با توجه به پیشرفت‌های اخیر در این حوزه، شناسایی الگوها بسیار راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود.

وی افزود: این مسئله می‌تواند تهدیدی جدی برای شناسایی داده‌هایی باشد که به صورت ناشناس در اختیار ابزارهای هوش مصنوعی قرار گرفتند. به ویژه آنکه این داده‌ها با سایر اطلاعات دریافتی از منابع مختلف ترکیب می‌شوند.

یراقی اضافه کرد: قوانینی مربوط به حفاظت از حریم خصوصی از جمله قانون HIPPA منسوخ شده و هیچ بندی برای محافظت از حریم خصوصی بیماران با توجه به شرایط جدیدی که در آن ابزارهای هوش مصنوعی جولان می‌دهند، ندارد.

این کارشناس می‌گوید: بسیاری از پزشکان نمی‌دانند که چگونه از اطلاعات بیمارانشان استفاده می‌شود. در واقع، به همان میزان که هوش مصنوعی استخراج داده‌ها را آسان کرده، به همان اندازه نیز خطرات استفاده از این ابزار برای حریم خصوصی بیماران افزایش یافته است. این یک بازی برد-باخت بین داده‌کاوان و بیماران است.

وی گفت پزشکان نباید تهدیدی را که فناوری هوش مصنوعی در این حوزه ایجاد می‌کند، دست کم بگیرند. آنها باید در مورد اشتراک‌گذاری داده‌های بیماران خود به شرکت‌ها و نهادهای بیرونی، بسیار هوشیارتر باشند. از طرفی، به روش‌های قدیمی‌برای محفاظت از داده‌های بیماران، در عصری که هوش مصنوعی بسیار باهوش‌تر عمل می‌کند، کارساز نیست.