تفاوت بلاک چین و بیت کوین چیست؟ –


اگر جزو علاقه‌مندان به بازارهای مالی به‌ویژه ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً اصطلاح بلاکچین را از زبان بسیاری از متخصصان و فعالان این بازار شنیده‌اید. Blockchain درواقع تکنولوژی‌ای است که ارزهای دیجیتال به‌واسطهٔ آن تولید شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن، توضیحاتی را درمورد این تکنولوژی و چگونگی عملکرد آن به شما ارائه دهیم.

بلاکچین چیست؟

بهترین معادل فارسی‌ای که می‌توانیم برای این کلمه به‌کار ببریم، زنجیرهٔ بلوک است. بلاکچین درواقع زنجیره‌ای از بلوک‌های اطلاعاتی است که در یک دفترکل توزیع شده‌است و غیرمتمرکز به اشتراک گذاشته می‌شود. مسئولیت بلاک‌ها در این زنجیره، ذخیره‌سازی اطلاعات (سوابق معاملات) است.

سوابق معاملاتی ذخیره‌شده شامل اطلاعات خریدار، فروشنده، مبلغ تراکنش، تاریخ و زمان است. شما برای انجام معاملات در شبکه بلاکچین، نیاز به یک امضای دیجیتال منحصربه‌فرد دارید که به‌جای اطلاعات هویتی نظیر نام کاربری، از آن استفاده کنید.

همان طور که خبرآنلاین نیز اشاره کرده است، واژهٔ Blockchain از دو بخش بلاک Block و Chain تشکیل شده‌است که در لغت، به معنای زنجیرهٔ بلوک است. درحقیقت منظور از زنجیره و بلوک در شبکه بلاکچین، زنجیره‌ای از اطلاعات دیجیتالی است که هر بلاک (بلوک) بخشی از آن را در خود نگه‌داری می‌کند. به‌طورکلی بلاکچین یک دفتر کل توزیع‌شده، غیرمتمرکز و اشتراکی است که به‌وسیلهٔ زنجیره‌ای از سوابق به نام بلاک ساخته می‌شود. درواقع هر بلاک، محل ذخیرهٔ اطلاعاتی چون تاریخ، زمان، مبلغ خرید و سایر اطلاعات فروشندگان و خریداران در رابطه با معاملات مختلف است. هدف اصلی توسعه‌دهندگان از به‌کارگیری این تکنولوژی در بازارهای مالی، افزایش امنیت، حذف دخالت دولت‌ها و مخفی ماندن اطلاعات کاربران است.

تفاوت بلاک چین و بیت کوین چیست؟
بلاکچین چیست؟

دلایل نیاز به فناوری بلاکچین؟

دلایل متعددی برای استفاده از این فناوری وجود دارد، اما در ادامه قصد داریم سه مورد از اصلی‌ترین آن‌ها را با شما در میان بگذاریم:

  • بهبود قدرت پردازش دیجیتال

قدرت پردازش بالا را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها و دلایلی دانست که توسعه‌دهندگان را متقاعد کرده تا از فناوری بلاکچین استفاده کنند. البته اگر توسعهٔ سخت‌افزارها و پیشرفت تکنولوژی نبود، به‌احتمال فراوان امکان استفاده از این فناوری نیز وجود نداشت. وجود پردازنده‌های قدرتمند موجب شده‌است تا تقاضا برای استفاده از این فناوری به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند.

  • افزایش جرایم سایبری

رشد میزان جرایم سایبری و هک اطلاعات بسیاری از کاربران در سطح جهان، یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از فناوری Blockcahin است. روزانه میلیون‌ها حملهٔ سایبری در سطح اینترنت انجام می‌شود که موجب شده‌است کاربران و توسعه‌دهندگان فناوری به فکر یافتن روش‌هایی باشند تا امنیت بیشتری ایجاد کنند. ازآنجایی‌که بلاکچین از سیستم‌های پیچیدهٔ رمزنگاری استفاده می‌کند، می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای برطرف‌کردن دغدغه‌های موجود باشد.

  • به‌وجودآمدن ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین

به‌وجودآمدن ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین می‌تواند دلیل دیگری باشد که احساس نیاز به استفاده از این فناوری را در جهان افزایش داده‌است. افراد با استفاده از این فناوری، می‌توانند به‌صورت ناشناس و ایمن تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند.

بررسی امنیت در فناوری بلاکچین

اصلی‌ترین دلیل استفاده از این فناوری، امنیت آن است. ازآنجایی‌که بلاک‌های تولیدشده در زنجیره‌های این فناوری به‌صورت خطی پشت‌سرهم قرار می‌گیرند، تغییر محتوای بلاک‌ها کار بسیار دشواری است. تمامی بلاک‌های ایجادشده حاوی هش اختصاصی هستند و هش بلاک قبل نیز در آن‌ها ذخیره شده‌است. تغییر اطلاعات هر بلوک موجب تغییر کد هش می‌شود، درنتیجه اگر قصد تغییر یک بلاک را داشته باشید، باید اطلاعات تمام بلاک‌ها را تغییر دهید که عملاً ایجاد چنین تغییری غیرممکن است.

بررسی نحوهٔ کارکرد تکنولوژی بلاکچین

همان‌طور که گفته شد، بلاکچین زنجیره‌ای از اطلاعاتی است که به یکدیگر متصل شده‌اند. برای اضافه‌کردن بلوک‌های مختلف به این زنجیره، باید مراحل ۴گانه‌ای طی شود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. آغاز تراکنش یا معامله

نقطهٔ صفر ایجاد بلوک، شروع یک تراکنش است. اگر شما تصمیم بگیرید دارایی خود را از یک کیف‌پول به کیف‌پولی دیگر در این شبکه منتقل کنید، با ثبت درخواست، بلاکی جدید در اکوسیستم تشکیل می‌شود.

۲. تأیید معامله یا تراکنش

پس از این‌که درخواست خود را ثبت کردید، ماینرها باید تراکنش شما را تأیید کنند. برای این کار ابتدا باید اطلاعات جدید را در سیستم ثبت کنید تا کامپیوترهایی که در سراسر جهان به این شبکه متصل هستند محاسبات لازم برای تأیید تراکنش را انجام دهند.

۳. ذخیرهٔ معامله یا تراکنش

پس از تأیید، معاملهٔ شما باید در یک بلوک ثبت شود تا مبلغ موردنظر برای شما واریز و امضای دیجیتال شما به‌عنوان مالک جدید دارایی در بلاک ثبت شود.

۴. اختصاص هش و اضافه‌شدن بلاک

پس از این‌که کلیهٔ معاملات یک بلاک تأیید شد، سیستم کد شناسایی منحصربه‌فردی به نام هش به بلوک اختصاص می‌دهد و آن را به بلاکچین اضافه می‌کند.

بررسی تفاوت بلاک‌چین و بیت‌کوین

دقت داشته باشید بلاکچین همان بیت‌کوین نیست. درواقع بیت‌کوین محصولی از فناوری گفته‌شده است که به شما کمک می‌کند اطلاعات دیجیتال را ضبط و توزیع کنید. بیت‌کوین تنها یکی از برنامه‌هایی است که بر این بستر ساخته شده‌است و در حال حاضر محبوب‌ترین آن نیز به‌شمار می‌رود، اما بلاکچین چیزی فراتر از بیت‌کوین است. اگر بیت‌کوین نباشد، شما می‌توانید صدها و هزاران برنامهٔ دیگر را طراحی کنید، اما اگر فناوری Blockchain نباشد، عملاً تمامی پروژه‌های ساخته‌شده بر این بستر از بین می‌روند و دیگر وجود خارجی نخواهند داشت.

نحوهٔ دسته‌بندی فناوری بلاکچین

دسته‌بندی‌های مختلفی برای این فناوری وجود دارد. در ادامه به یکی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • عمومی
  • خصوصی
  • کنسرسیومی
  • هیبرید
نحوهٔ دسته‌بندی فناوری بلاکچین
نحوهٔ دسته‌بندی فناوری بلاکچین

۱. عمومی

معروف‌ترین بلاکچین عمومی بیت‌کوین است که همهٔ افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و عضویت در آن هیچ محدودیتی ندارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع از Blockcahin، امکان مشاهده‌ٔ محتویات بلاک‌ها برای عموم و متصل‌کردن کامپیوترهای شخصی خود به این شبکه است.

۲. خصوصی

در نوع خصوصی از این فناوری، برای دسترسی به اطلاعات، نیاز به ثبت‌نام و تأیید هویت از سوی مسئول کنترل‌کننده شبکه دارید. این نوع از بلاکچین بیشتر در شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۳. کنسرسیومی

Consortium Blockchain یا بلاکچین نیمه‌متمرکز زمانی کاربرد دارد که چندین شرکت یا مؤسسه قصد همکاری و انجام پروژه‌ای مشترک را داشته باشند. با استفاده از این فناوری، فضایی اشتراکی ایجاد می‌شود که به‌راحتی می‌توان اطلاعات را در امنیت کامل در اختیار سایر شرکا قرارداد.

۴. هیبرید

شبکه‌های هیبرید درواقع ترکیبی از بلاکچین‌های خصوصی و عمومی هستند. در این نوع از شبکه، مشکلات دو مدل قبلی برطرف شده و کاربران می‌توانند از مزایای هر دو بلاکچین قبل بهره‌مند شوند.

بررسی نحوهٔ کارکرد تکنولوژی بلاکچین
بررسی نحوهٔ کارکرد تکنولوژی بلاکچین

جمع‌بندی

بلاکچین تکنولوژی‌ای است که در سال ۱۹۹۱ ساخته شده‌است و بسیار قدیمی‌تر از بیت‌کوین است. درواقع Bitcoin یکی از صدها پروژه‌ای است که با استفاده از این فناوری ساخته شده‌است و هر روز پروژه‌های جدیدی با استفاده از آن ایجاد می‌شود. در این مقاله سعی کردیم مفهوم بلاکچین، نحوهٔ عملکرد و دلایل نیاز به آن را بررسی کنیم تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.