اینترنت استان مازندران با اختلال جدی مواجه شد –


طبق اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد ارتباطات استان مازندران -به خصوص اینترنت- از ظهر امروز با اختلال جدی و قطعی مواجه شده است. در همین راستا، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در تشریح علل اختلالات ایجاد شده در شهرهای ساری، نکا و بخشی از شهر قائمشهر در استان مازندران، اظهار کرد: پیگیری‌های انجام شده تا این لحظه نشان می‌دهد که قطعی فیبر نوری دلیل این قطعی‌هاست. وی افزود: فیبرنوری قطع شده در استان مازندران مرتبط با فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت است و برخی ارتباطات شرکت مخابرات هم در آن منطقه بر روی این فیبر بوده که دچار قطعی شده است و تا چند ساعت آینده رفع می‌شود.

به دنبال قطعی اینترنت شهرهای ساری، نکا و بخشی از شهر قائمشهر در استان مازندران که به دلیل اختلال در مسیر فیبرنوری از ساعت ۱۱:۱۵ امروز یکشنبه رخ داد، محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون این اختلال، توضیح داد: بر اساس جدیدترین پیگیری‌ها، فیبرنوری قطع شده در استان مازندران مرتبط با فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت است و برخی ارتباطات شرکت مخابرات هم در آن منطقه بر روی این فیبر بوده است که دچار قطعی شده و تا چند ساعت آینده رفع می‌شود.

در همین حال، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران هم گفت: در دو نقطه از مسیر فیبر نوری بابل به قائمشهر و همچنین قائم‌شهر به ساری اختلال ایجاد شده است که کارشناسان زیرساخت هم اکنون برای ارزیابی علت به محل اعزام شده‌اند. اسماعیل اعزی زمان دقیق وصل مجدد اینترنت در این شهرستان‌ها را نامشخص اعلام کرد. وی افزود: همچنین اختلال در تلفن همراه خط ایرانسل در مرکز استان و شهرستان های قائمشهر و نکا وجود دارد. این اختلال هم در حوزه تلفن همراه، خانگی و اداری نیز دیده می‌شود.

تکرار قطعی‌ها به فاصله چند روز

این قطعی و اختلال درحالی اتفاق افتاده است که سه‌شنبه هفته گذشته نیز شرق مازندران شاهد اختلالات مشابهی بود. در آن مقطع زمانی، سرقت فیبر نوری دلیل قطعی چندساعته ارتباطات استان اعلام شد.

ایرنا در مطلبی نوشته بود،  آنتن‌دهی ضعیف تلفن‌های همراه و ثابت و همچنین قطعی اینترنت در شرق مازندران که از عصر روز سه‌شنبه شروع شد و تبعات آن همچنان در برخی مناطق ادامه دارد ، سرقت فیبر نوری اعلام شده است. در ادامه این مطلب تاکید شده بود که شهروندان شرق مازندران از نکا تا گلوگاه عصر سه‌شنبه با قطع ناگهانی شبکه مخابراتی مواجه شدند. نتیجه این وضعیت که تا پاسی از شب به صورت کامل ادامه داشت ، ضعف آنتن‌دهی موبایل و تلفن ثابت و همچنین قطعی اینترنت بوده است که به گفته برخی از شهروندان تا روزهای بعد نیز شرایط به روال عادی برنگشته بود.

اگر چه سرقت فیبرنوری ارتباطی با معرفی مدیرعامل جدید شرکت مخابرات مازندران نداشته است ، ولی قطعی ناشی از آن ساعتی پس از معارفه این مسوول جدید رخ داد و احتمالا سبب شد تا هیچگونه اطلاع رسانی عمومی در باره آن صورت نگیرد و به شایعات و گمانه زنی ها در محافل مردمی دامن بزند.

خبرنگار ایرنا در گزارش خود تاکید کرده بودی که از همان سه‌شنبه شب پیگیر علت و چگونگی قطع شبکه مخابراتی شرق مازندران بوده اما تنها عصر روز بعد موفق شد تا با مسوولان مخابرات استان در این باره گفت و گو کند. بسیاری از شهروندان شرق مازندران پس از قطع شبکه مخابراتی در تماس با خبرنگاران ایرنا جویای علت این قطعی و زمان رفع مشکل بودند. برخی از آنان از این که به دلیل قطعی اینترنت در آموزش مجازی فرزندان و کسب و کار خودشان مشکل ایجاد شده بود، گله مند بودند و انتقاد می کردند.

علی نوروزی، مدیرعامل جدید شرکت مخابرات مازندران که از عصر سه‌شنبه معرفی وی به عنوان مسوول جدید رسانه ای شد ،روز چهارشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت قطعی اینترنت و همچنین آنتن‌دهی ضعیف تلفن‌های ثابت و همراه در شرق مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته را سرقت فیبر نوری اعلام کرد. وی گفت : متاسفانه فیبر مخابراتی این منطقه از استان عصر روز گذشته به سرقت رفت؛ اما بعد از ساعت‌ها حضور میدانی کارشناسان مخابرات، اصلاحات لازم انجام و مشکل در شب گذشته رفع شد و در حال حاضر وضعیت برقراری تلفن همراه و ثابت و اینترنت در منطقه طبق گزارش‌های فنی در حالت باثبات قرار دارد.