از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون واژه ای است که در رابطه با غذا استفاده می شود. یعنی مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این عدد را با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز مقایسه کنید. یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند که در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم شاخص قند خون را توضیح دهیم.

برای افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است در حالی که افراد دیگر انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا آشکار) به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر غذایی به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند شامل عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده شیرین شامل میوه ها ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را افزایش داده ، منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای ذکر شده در بالا م effectiveثر باشد. ترکیبات حاوی قندهای پیچیده و نشاسته به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون به غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون به غذا تأثیر می گذارد. این عوامل شامل محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای غذا ، اندازه ذرات است. یک نوع غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز “. به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس هضم و کم آب کردن غذا دسترسی به قندهای موجود در غذا را افزایش می دهد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با سایر روشهای پخت تهیه می شود. شکر وجود دارد. روش معمول پخت ماکارونی با ما این است که آنها را بجوشانید و سپس برای پخت روی آتش بگذارید تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. قند خون را بالا خواهد برد

شاخص گلیسمی میوه

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست به شکل رنده شده آنها مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان یک گروه غذایی با وجود وجود مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم میزان و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین گام در برنامه رژیم غذایی ، میزان کل کربوهیدرات دریافتی و سپس در نظر گرفتن منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی است. این که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، بخش عمده ای از وعده های غذایی و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذاهای کربوهیدرات دار صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر دیابت ، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید