۴ مزیت دوش آب سرد


آیا دوش آب سرد در این روزهای گرم برای بدن ما مضر نیست؟در ادامه به فواید دوش آب سرد و تکنیک های آن می پردازیم.

4 مزیت دوش آب سرد

وقتی هوا گرم می شود، ما هر کاری می کنیم تا از گرما فرار کنیم. ما در تهویه مطبوع می خوابیم، لباس های نخی می پوشیم یا آب یخ می نوشیم.

در اینجا ۴ فایده دوش آب سرد آورده شده است.

۱- موهای سالم تر و درخشان تر

شستن موها با آب سرد بعد از شامپو زدن می تواند موهای شما را درخشان تر کند. آب داغ فولیکول های مو را باز می کند تا نرم و تمیز بماند. از طرف دیگر آب سرد این فولیکول ها را می بندد، رطوبت را حفظ می کند و خطر خشک شدن و شکستگی مو را در طول زمان کاهش می دهد.

۲- کاهش اضطراب

حمام کردن در آب سرد کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد و همچنین به تعادل انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین کمک می کند. نتایج یک مطالعه فرانسوی منتشر شده در Psychology Today نشان داد که برخی از
روش های آب درمانی مانند دوش آب سرد، اضطراب را از بین می برد.

۳- حمایت از سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می دهد که دوش آب سرد می تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، زیرا زمانی که بدن در معرض آب سرد قرار می گیرد، گلبول های سفید خون تحریک شده و ایمنی بدن افزایش می یابد.

۴- تسکین عضلانی

آب سرد بر گردش خون تاثیر می گذارد. دمای سردتر جریان خون را تسریع می‌کند و اجازه می‌دهد خون بیشتری به مناطق دردناک و ماهیچه‌های بدن برود که این امر باعث کاهش درد عضلانی می‌شود.

چگونه دوش آب سرد می گیرید؟

اگر می خواهید دوش آب سرد بگیرید، بهتر است این مراحل را دنبال کنید:

۱. هنگام تمیز کردن مو و بدن، دمای آب را کمی کاهش دهید.

۲. دمای آب را به تدریج به مدت ۵ دقیقه کم کنید تا به ۲۰ درجه سانتی گراد برسد. وقتی آب به این دما رسید، حدود ۲ تا ۳ دقیقه زیر دوش بمانید.

۳. نفس عمیق بکشید تا بدن خود را با آب سرد تنظیم کنید. می توانید ابتدا پاهای خود را زیر آب سرد قرار دهید و سپس به آرامی بازوها، تنه و سر خود را دوش دهید تا بدنتان با آب سرد هماهنگ شود.

دو هفته طول می کشد تا راحت دوش آب سرد بگیرید. برای سهولت در انجام این کار، سعی کنید هر بار که دوش می گیرید دمای آب را به تدریج کاهش دهید.