کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای پایین ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود ، خارج شدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و ترسناک ترین از روستا لباسم مناسب نبود.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم حتی صبح بود که بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا چگونه می توان زمین را تا صبح حفر کرد.

جالب بود که تمام زندگی من با آن روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم غده تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی را به بدن خود به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم بلافاصله با آب برخورد کرد.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچک بودن آتشی را که آنقدر می سوزد فریب ندهید که احساس می کنید سالم و شاداب هستید یا از این احساسات خوب محروم هستید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با فعالیت ناکافی غده تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی در بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از طرف دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. چگونه دستور زندگی دهیم و تسلیم اعضای بدن خود نشویم (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده ضعیف می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروهای خاص و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد غده تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز بی حوصله و بی حال هستیم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً کنترل شده است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه شوید تا به شما بگویم در غده تیروئید وستون با غذا چه کار کنید و چه کار نکنید. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابتی برای کم کاری غده تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. کاهش وزن را برای خود سخت نکنید. اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا از یک برنامه استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، از دست دادن 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی بسیاری از عملکردهای بدن را تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری بسوزانید و در عین حال مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را نیز تأمین کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. از آنجا که دارای تمام اجزای غلات کامل است ، باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که میزان مصرف آن محدود شود.غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن باشید. شناسه، سلنیوم И روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

شناسه (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. طبیعتاً کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11) بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید حتماً از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (همه چیز) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. گردو ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل از غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند نشان داده شده است که روی نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین ، اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آن استفاده کنید. زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده آن سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه خاصی استفاده نکنید. بنابراین می توانید روی بوم بیفتید.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کا کا ، کا کا و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذا ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظ باشید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • با دقت غذا خوردن را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را از بین می برد و وزن شما را در وضعیت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید کربوهیدرات خود را به طور متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من سعی کردم تمام اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید