چگونه استرس را قبل از رانندگی کاهش دهیم؟ :: وانکار



اکثر افراد به خصوص افراد مبتدی قبل از رانندگی استرس دارند و همیشه معتقدند هر لحظه امکان تصادف وجود دارد. این ترس گاهی اوقات حتی باعث می شود که این افراد تپش قلب و نفس های بی شماری را تجربه کنند.


در هر صورت، استرس و اضطراب زیاد شما را از تجربه یک سواری آرام باز می دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با راهکارهای عملی که ارائه می دهیم استرس را قبل از رانندگی کاهش دهید.


به منظور کاهش استرس قبل از رانندگی، به طور کلی سه راه حل وجود دارد که در هر یک از آنها باید یک سری نکات را رعایت کنید تا سطح استرس خود را تا حد امکان پایین نگه دارید. این راه حل ها عبارتند از:


  1. از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

  2. مواجهه با ترس های موجود

  3. به روانشناس مراجعه کنید


برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این راه حل ها، هر یک از این راه حل ها را جداگانه توضیح می دهیم:


استرس قبل از رانندگی


از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید


با استفاده از تکنیک های آرامش بخش، می توانید میزان استرس خود را قبل از رانندگی به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این تکنیک ها عبارتند از:


  1. محیطی آرام در ماشین خود ایجاد کنید. یکی از راه‌های کاهش استرس قبل از رانندگی، ایجاد محیطی آرام در رانندگی است تا وقتی پشت فرمان می‌نشینید، احساس راحتی کنید. به عنوان مثال لباس و کفشی بپوشید که در آن احساس راحتی کنید. یا قبل از رانندگی یک آهنگ آرام برای کاهش استرس و اضطراب خود بگذارید و سپس رانندگی کنید.

  2. تنفس دیافراگمی را یاد بگیرید گاهی اوقات فشار عصبی ناشی از اضطراب و استرس تنفس از طریق بینی را سخت تر می کند، بنابراین یاد بگیرید که از طریق دیافراگم یا شکم نفس بکشید تا تنفس راحت تری را تجربه کنید. برای تنفس دیافراگمی کافی است تمام حجم ریه ها و معده را با هوا پر کنید و از طریق بینی بازدم کنید و هوا را به بیرون از ریه ها و معده را از طریق بینی فشار دهید. برای اینکه بدانید درست نفس می‌کشید، در این حالت به انبساط معده توجه کنید.

  3. یک مدیتیشن برای شل شدن عضلات بدن انجام دهید، باعث از بین رفتن اسپاسم عضلانی ناشی از استرس و اضطراب می شود. به عنوان مثال، می توانید اسپاسم عضلانی را با مشت کردن به مدت ۱۰ ثانیه و سپس رها کردن آنها به مدت ۲۰ ثانیه برطرف کنید.

  4. از عبارات تاکیدی مثبت استفاده کنیداین عبارات اغلب عباراتی کوتاه و پرانرژی هستند که می توانید قبل از رانندگی از آنها برای کاهش استرس استفاده کنید. مثلا:


  • من با سرعت مطمئنه و با احتیاط کامل رانندگی می کنم.

  • من مهارت رانندگی بالایی دارم و به راحتی می توانم ماشین را کنترل کنم.

  • من از مبدا و مقصد مسیرم کاملا آگاهم.

استرس قبل از رانندگی


مواجهه با ترس های موجود


یکی از راه‌های کاهش استرس رانندگی، مواجهه با ترس‌هایتان است. برای این کار از تکنیک های بالا استفاده کنید و خود را در موقعیت رانندگی قرار دهید تا به مرور زمان سطح استرس خود را کاهش دهید.


قدم بعدی که باید در این موقعیت بردارید این است که نگرانی های خود را یادداشت کنید زیرا نوشتن آنها ناخودآگاه میزان استرس را کاهش می دهد.


پس از نوشتن فهرست ترس ها، برای هر ترس یک قدم بسیار کوچک بردارید تا میزان ترس های خود را کاهش دهید، زیرا با کاهش ترس، میزان استرس و اضطراب نیز کاهش می یابد.


به عنوان مثال، قبل از رانندگی، سوئیچ ماشین را در دست بگیرید و در پارکینگ به ماشین نزدیک شوید. یا در ساعات غیر ترافیکی در مکان های بسیار دور رانندگی کنید. یا اگر می خواهید رانندگی کنید، کنار افرادی بنشینید که شما را راحت می کنند.


راه دیگری برای مدیریت استرس قبل از رانندگی این است که از رانندگان با تجربه ای که مهارت های رانندگی بالایی دارند بخواهید رانندگی کنند و شما در کنار آنها بنشینید تا سطح استرس خود را کاهش دهید. یا می توانید از مربیان مجربی استفاده کنید که وظیفه آنها آموزش رانندگی به افراد استرس زا است تا استرس شما کاهش یابد. مربیان با تجربه می توانند دانش و مهارت هایی را در این زمینه به شما منتقل کنند تا استرس و اضطراب شما را قبل از رانندگی کاهش دهند.


استرس قبل از رانندگی


به روانشناس مراجعه کنید


راه حل نهایی در این شرایط این است که با افرادی که مانند شما استرس دارند ارتباط برقرار کنید و قبل از رانندگی با جزئیات در مورد شرایط و موقعیت های خود صحبت کنید. این به شما کمک می کند عملکرد خود را بهتر درک کنید و بیشتر روی حل مشکلات خود تمرکز کنید.


اگر راه حل های بالا میزان استرس را کاهش ندادند و خیلی موثر نبودند، استرس بالایی دارید و در این شرایط باید به روانشناس مراجعه کنید تا علل استرس بالا را بررسی کند و در صورت لزوم برای درمان استرس دارو مصرف کنید. قبل از رانندگی انجام دادن.


استرس قبل از رانندگی


سوالات متداول

برای کاهش استرس قبل از رانندگی از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟


استفاده از تکنیک های آرام سازی، مقابله با ترس موجود و مراجعه به روانشناس

تکنیک های آرامش بخشی که باعث از بین رفتن یا حداقل کاهش استرس قبل از رانندگی می شود چیست؟


محیطی آرام در خودرو ایجاد کنید، تنفس دیافراگمی را یاد بگیرید، از جملات تاکیدی مثبت مانند رانندگی با سرعت مطمئن و با احتیاط کامل استفاده کنید.