چرا در زمان انتظار نگران هستید؟


استرس، اضطراب زیاد و فکر کردن مداوم به آنچه که در حال رخ دادن است می تواند باعث شود که یک یا چند روز به اشتباه، حواس پرتی و غیره منجر شود. علل و راهبردهای مدیریتی آن چیست؟

چرا در زمان انتظار نگران هستید؟

چند روز پیش شخصی در توییتر نوشت: «وقتی منتظر چیزی هستم، ساعت خاصی از روز را تمام ساعات قبل از آن در اضطراب و بی تمرکز می گذرانم» که با نظرات بسیاری همراه بود. اما آیا با چنین مشکلی مواجه شده اید؟ به عنوان مثال، اگر عصر به پزشک یا کلاس مراجعه می کنید، یا شب به یک مهمانی یا جلسه دعوت شده اید، روز را با هدر دادن اضطراب خود، فکر کردن به آینده و عدم تمرکز سپری کنید؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید در روانشناسی به این مشکل «اضطراب مورد انتظار» یا «اضطراب پیش بینی کننده» می گویند و یکی از رایج ترین مشکلات روانی است.

تعریف اضطراب مورد انتظار

اضطراب مورد انتظار ترس و دلهره از آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد است. در حالی که بسیاری از افراد سطح متعادلی از اضطراب را از رویدادها و موقعیت‌های روزمره تجربه می‌کنند، با اضطراب مورد انتظار، سطوح شدیدتری از اضطراب را تجربه می‌کنیم که باعث می‌شود فرد به شدت رنج بکشد و عملکرد او را در انجام کارها کاهش دهد. افراد مبتلا به اضطراب پیش بینی ممکن است ساعت ها، روزها، هفته ها یا ماه ها قبل از رویداد احساس اضطراب کنند. آنها می توانند با پیش بینی رویدادهای مختلف مضطرب و مضطرب شوند. به عنوان مثال، جلسه کاری، ملاقات با پزشک، کنفرانس یا امتحان، مصاحبه شغلی، جلسه، رفتن به مطب برای انجام کارهای اداری، اجرای یک برنامه موسیقی یا ورزشی، برگزاری یا رفتن به یک مهمانی یا پیش بینی هایی مانند بیماری یا مرگ عزیزان، پایان دادن به یک رابطه، ورشکستگی، بلایای طبیعی و….

عدم قطعیت در مورد علت این اختلال

اضطراب مورد انتظار به خودی خود یک اختلال نیست، بلکه نشانه ای از سایر اختلالات اضطرابی است. علت دقیق اضطراب پیش بینی ناشناخته است، اما عواملی که به آن کمک می کنند عبارتند از: ژنتیک، زندگی در یک محیط استرس زا، مشکلات خانوادگی در دوران کودکی، تجربه قبلی با حوادث وحشتناک، مصرف مواد یا الکل، شرایط خاص پزشکی (مثلا بیماری های غدد) ، عوارض دارویی و ….

علائم اضطراب را پیش بینی کنید

علائم بسته به درجه اختلال اضطراب زمینه ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شایع ترین علائم عبارتند از:
علاقه شدید به پیش بینی انواع رویدادهای ممکن، به ویژه بدترین رویدادهای ممکن. این علاقه به اندازه کافی تمرکز شما را کاهش می دهد تا به شما اجازه انجام کارهای دیگر را بدهد.

ترس، اضطراب، ترس، تنش، بی قراری، تحریک پذیری و عصبانیت، هوشیاری نسبت به خطر، علائم فیزیکی اضطراب مانند تپش قلب، تنگی نفس، سوء هاضمه، سردرد، درد عضلانی به ویژه گردن و شانه ها، تعریق و رعشه، خستگی، بی خوابی. ، بی اشتهایی یا پرخوری در برخی افراد.

اضطراب مورد انتظار علائم اختلالات اضطرابی چیست؟

همانطور که گفتیم، اضطراب مورد انتظار فی نفسه یک اختلال نیست; در اینجا فهرست مختصری از شایع ترین اختلالاتی که علائم آن می تواند نشانه ای از اضطراب باشد، آورده شده است. یکی از راه‌های پی بردن به اختلال زمینه‌ای شما، یافتن زمینه‌های مشترک در موقعیت‌هایی است که شما را نگران می‌کند.

اختلال اضطراب فراگیر فرد در چندین زمینه مختلف (مانند اجتماعی، کاری، تحصیلی، خانوادگی، مالی و غیره) دائماً احساس اضطراب و اضطراب می کند.

اختلال اضطراب اجتماعی فرد به خصوص در موقعیت های اجتماعی ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می کند.

اختلال حمله پانیک | حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد و فروکش می کند و با علائم جسمی ناخوشایند و شدید همراه است.

اختلال فوبیای خاص ترس یا اضطراب شدید در مورد یک شی یا موقعیت (مانند حیوانات، هواپیما، ارتفاع، مشاهده خون و غیره).

روانشناسی

درمان و مدیریت اضطراب مورد انتظار

بهتر است افراد برای تشخیص و درمان اختلال اضطراب زمینه ای به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند. برای انواع این اختلالات درمان ها و داروهای شناختی-رفتاری-هیجانی متنوع و موثری وجود دارد. در اینجا چند راه برای مراقبت از خود آورده شده است. این روش ها جایگزین درمان اصلی نمی شوند، اما می توانند به شما و درمانگرتان در کنترل علائم کمک کنند.

در مورد نگرانی های خود بنویسید. نوشتن چندین مزیت دارد. ذهن شما را آزاد می کند. احساس اضطراب را تسکین می دهد؛ و به شما کمک می کند دید واقع بینانه تری نسبت به مشکلات داشته باشید و راه حل های موثرتری پیدا کنید.

سعی کنید زمان خواب و بیداری خود را منظم و ثابت نگه دارید و بهداشت خواب را رعایت کنید. بی خوابی و بی خوابی می تواند منجر به اضطراب بیشتر شود.

از یک رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده کنید. پرخوری یا خوردن غذاهای چرب، کافئینی و شیرین به خودی خود باعث افزایش اضطراب می شود.

ورزش و فعالیت بدنی منظم علائم جسمی و روانی اضطراب را کاهش می دهد.

تکنیک های مختلف آرامش را امتحان کنید. تمرینات تنفس عمیق، آرامش عضلانی، تخیل ذهنی و آرامش ذهن استرس جسمی، عاطفی، ذهنی و روانی را کاهش می دهد.

فعالیت های لذت بخش خود را افزایش دهید. انجام کارهایی که از آنها لذت می برید، روحیه شما را بالا می برد و اضطراب شما را کاهش می دهد.

اگر مشکلات واقعی در زندگی دارید که شما را نگران می کند، سعی کنید به جای فرار از آنها یا فقط فکر کردن، راه حل های عملی برای آنها بیابید. از روش های عیب یابی به صورت اساسی استفاده کنید.