مفید بودن سبزیجات بر اساس رنگ آن


متخصصان تغذیه می گویند هر یک از رنگ های موجود در سبزیجات دارای فوایدی مانند بهبود بینایی، کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

مفید بودن سبزیجات بر اساس رنگ آن

طبق گفته سیستم سلامت Mayoclinic، این فواید به دلیل مواد شیمیایی گیاهی است که به طور طبیعی در این غذاها وجود دارد.

در حالی که هر رنگ مزایای خود را دارد، هنگامی که با رنگ های دیگر ترکیب می شود، اثرات آن بر سلامتی شما حتی شگفت انگیزتر است. به همین دلیل داشتن رژیم غذایی متنوع بسیار مهم است.

۱- نارنجی و زرد مانند زردآلو

این غذاها حاوی کاروتنوئیدها هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و التهاب را کاهش می دهد، سیستم ایمنی را تقویت می کند، پوست سالم را بهبود می بخشد و بینایی را بهبود می بخشد. منابع خوب کاروتنوئیدها هویج، کدو تنبل زمستانی، زردآلو، فلفل زرد، سیب زمینی، موز، آناناس، انبه، کدو تنبل، هلو و پرتقال هستند.

۲- سبز مانند اسفناج

میوه ها و سبزیجات سبز رنگ حاوی ایندول و ایزوتیوسیانات هستند که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. به طور معمول، این غذاها سرشار از ویتامین K، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. آنها همچنین حاوی اسید فولیک هستند که به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند. منابع خوب شامل اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، چای سبز، مارچوبه، گیاهان تازه، کلم پیچ و کنگر فرنگی است.

۳- سفید مانند پیاز

میوه ها و سبزیجات سفید سرشار از فلاونوئیدها و آلیسین هستند که خاصیت ضد توموری دارند. آنها همچنین می توانند کلسترول و فشار خون را کاهش دهند، استحکام استخوان ها را بهبود بخشند و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند. منابع خوب شامل پیاز، قارچ، گل کلم، سیر و تره فرنگی است.

۴- بنفش مانند بادمجان

میوه ها و سبزیجات بنفش حاوی آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان هایی هستند که با بهبود سلامت مغز و حافظه مرتبط هستند. این رژیم همچنین به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی کمک می کند. منابع خوب عبارتند از زغال چوب، تمشک، بادمجان، انجیر، کلم پیچ، انگور و آلو.

۵. قرمز مانند گوجه فرنگی

این غذاها حاوی لیکوپن هستند که سلامت قلب را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه را کاهش می دهد، به جلوگیری از سکته مغزی و افزایش عملکرد مغز کمک می کند. گوجه فرنگی، چغندر، تربچه، گیلاس، توت فرنگی، پیاز قرمز و فلفل منابع خوبی از لیکوپن هستند.

مفید بودن سبزیجات بر اساس رنگ آن