مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان بر اساس ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها کار می کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماریهای مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبرهای نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای اینکه روده ها به درستی کار کنند ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش اساسی در تولید مدفوع دارد و زمان دفع را کاهش می دهد. رژیم کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارد که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مجدد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو که سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها مردم را به خوردن مقادیر زیاد پروتئین حیوانی ، که سرشار از کلسترول و چربی اشباع است ، ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن عروق و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر غنی از کربوهیدرات خطر سخت شدن عروق ، بسته شدن و لخته شدن را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 65-55٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که از رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات به مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را از کالری مورد نیاز در بلند مدت محروم کند. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. آنها منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود باعث کاهش عملکرد ماهیچه ها و ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چند انقباض و اکستنشن ذخیره می شود. ماهیچه ها نیز به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که سرشار از فیبر هستند و به آرامی قند خون را بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که تمام گروه های غذایی را به اندازه کافی داشته باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید