متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد ناشی از خوردن یک غذا با خوردن غذای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از صفحه دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک باکتریایی در دهان و مصرف غذاهای خاص یکی از شایع ترین علل این مشکل است:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که مقدار زیادی میکروب در آن وجود دارد. پلاک لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ، نخ دندان و نخ دندان ، و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث رسوب باکتری ها شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
مقداری غذا بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند باعث بوی بد دهان در دهان و سپس ، هنگامی که جذب شوند و توسط ریه ها دفع شوند ، شوند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این ماده مغذی همچنان تجزیه می شود تا “آمین های بیوژنیک” تولید کند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

تخمیر سریع کربوهیدرات ها

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد ، که اثرات الکل را تشدید می کند.

چکار باید بکنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است خودداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا دلیل را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان ، یافتن علت آن است. این مشکل می تواند به دلیل خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان ها یا لثه ها ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را نه تنها برای از بین بردن بوی بد دهان ، بلکه برای برداشتن یک گام مهم در جهت سلامتی کنار بگذارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری به تغذیه باکتری ها اختصاص داده می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور برای باکتری های موجود در دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای داشتن یک نفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود روزانه بعد از مسواک زدن ، دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر عوامل بیماری زای مختلف دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، غرغره خود را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به مدت 5 تا 10 دقیقه بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل های بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که افزودن روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی با خطر بالا

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید