غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی


غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

عدم تحمل غذایی که منشاء آلرژیک ندارند کاملاً فردی است و باید توسط متخصص تشخیص داده شود. برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی به دلیل حذف برخی از غذاها ، مشورت با متخصص تغذیه بسیار مهم است.

شیر به دلیل کمبود یا کمبود لاکتاز باید از رژیم غذایی افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز حذف شود. این عارضه به عدم تحمل متابولیک نیز معروف است.

میوه ها ، آب میوه ها و مشتقات میوه باید از رژیم غذایی افرادی که کمبود فروکتوز دارند و منجر به عدم تحمل فروکتوز می شود ، حذف شوند.

پنیر ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، سوسیس ، کلم ، ساردین و غذاهای کنسروی می توانند در افراد حساس واکنش های غیر آلرژیک ایجاد کنند. عدم تحمل این مواد مغذی می تواند بر پوست ، عروق خونی و نایژه ها تأثیر بگذارد و باعث کهیر ، سوزش ، بلع ، تورم ، خارش و سردردهای میگرنی شود.

پنیر ، مخمر ، شاه ماهی ، آووکادو و تمشک ترکیبی به نام تیرامین دارند. که اثرات مشابهی با هیستامین دارند. فنیل اتیل آمین موجود در شکلات می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

قهوه ، چای ، نوشابه های کولا ، داروهای سرماخوردگی ، مسکن ها و شکلات تلخ حاوی کافئین هستند. آنها سیستم عصبی را تحریک می کنند. مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند باعث رعشه ، تعریق ، افزایش سرعت تنفس ، تپش قلب و بی خوابی غیرطبیعی شود.

سیب زمینی سبز حاوی ترکیباتی به نام سولانین و چاکونین است. این مواد می توانند باعث عدم تحمل و مسمومیت شوند که با خواب آلودگی ، سوزش سر دل ، اسهال و حتی فلج اندام ها همراه است.

عسل تولید شده توسط زنبورهایی که از گل های گل صد تومانی تغذیه می کنند می تواند باعث عدم تحمل و مسمومیت شود. چند دقیقه پس از مصرف با سوزش ، خارش و بی حسی اندام ها همراه است. توصیه می شود از عسل تولید شده از منابع معتبر استفاده کنید.

غذای مفید

مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا همه مواد مغذی لازم به تناسب سن و نیازهای جنسی بیمار تامین شود. یک متخصص تغذیه می تواند با حذف غذاهای غیرقابل تحمل ، چنین رژیم متعادلی را تنظیم کند.

شیر سویا ، شیر سویا برای نوزادان ، محصولات لبنی سویا مانند ماست و پنیر جایگزین مناسبی برای افرادی است که نسبت به شیر گاو تحمل ندارند. در صورت امکان ، از محصولات لبنی غنی شده با کلسیم استفاده کنید.

بوقلمون ، گوسفند و گوشت گاو منابع ارزشمندی از پروتئین هستند که به ندرت می توانند منجر به عدم تحمل غذایی شوند.

هویج ، گل کلم و کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی هستند که به ندرت باعث عدم تحمل غذایی می شوند.

برنج ، سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، کاساوا و شیرینی هایی که با نشاسته ساگو تهیه می شوند منابع خوبی از کربوهیدرات هستند.

آنها پرانرژی هستند ، به خوبی تحمل می شوند.

گلابی ، هلو و اکثر میوه ها معمولاً به خوبی تحمل می شوند ، به جز مرکبات که بسیار ترش هستند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

بهترین منابع غذایی ویتامین C (C)

7 مکمل و ویتامین ضروری برای پوکی استخوان

مکمل های پوکی استخوان

حساسیت غذایی



دیدگاهتان را بنویسید