علائم افرادی که قصد خودکشی دارند


به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی تحلیل کردیم چه کسانی بیشتر در معرض این انتخاب اشتباه هستند و با فردی که افکار خودکشی دارد چه باید کرد؟

علائم افرادی که قصد خودکشی دارند

خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی است که متاسفانه بر اساس برآوردها و آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از یک میلیون نفر در کشورهای مختلف دنیا بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند. ۱۰ سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی است.

به همین دلیل لازم دیدیم به سه سوال رایج در مورد این تصمیم اشتباه پاسخ دهیم: اول اینکه دلایل اصلی خودکشی چیست و چه کسانی بیشتر دست به خودکشی می زنند؟ دوم اینکه اگر با افکار خودکشی مواجه شدیم، چه کنیم؟ و ثالثاً اگر در بین اطرافیانمان متوجه افکار و قصد خودکشی شدیم چه کنیم؟

چه نوع افرادی برای خودکشی در کمین هستند؟

طبیعتاً وقتی فردی در معرض درد و رنج غیرقابل تحملی قرار می گیرد، متأسفانه خودکشی را به عنوان تلاشی مذبوحانه برای فرار و رهایی از درد و رنج انتخاب می کند. برای کسانی که در معرض فشار روانی و تظاهرات افسردگی و سایر اختلالات روانی نیستند، درک این موضوع می تواند کمی سخت باشد، اما واقعیت این است که هر فردی در طول زندگی می تواند در معرض درماندگی قرار گیرد و به عبارتی دست یابد. پایان خط. از نقش ژنتیک و وراثت که بگذریم، افرادی که از اختلالات روانی مانند اضطراب شدید، افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD و سوء مصرف مواد رنج می برند و همچنین افرادی که در شرایط سخت خانوادگی، اقتصادی و معیشتی قرار دارند. از نظر اجتماعی یا در غم و غصه و از دست دادن عزیزی هستند و به طور کلی هر فردی که از حل مشکلات و رهایی از شرایط دردناک خود ناامید باشد به نوعی در خطر خودکشی قرار دارد.

نشانه هایی از افرادی که در آستانه خودکشی هستند

مانند اکثر آسیب های اجتماعی، پیشگیری را قبل از درمان مد نظر قرار می دهیم که در صورت وقوع یک پدیده خودکشی ضروری می شود و زمانی می توان پیشگیری موثری انجام داد که علل و علائم خودکشی مشخص شود. برخی از علائم افرادی که افکار خودکشی دارند شامل بدخلقی طولانی مدت و مداوم، اختلال در عادات خواب، بی توجهی به سلامت و ظاهر خود، کناره گیری از دیگران و فعالیت های اجتماعی، رفتارهای پرخطر مانند رانندگی بی احتیاطی، بی انگیزگی و ناامیدی عمیق است. مصرف زیاد . مواد مخدر و… بهتره از کنارشون نگذریم.

ضرورت یادگیری ده مهارت زندگی

اما اگر فردی با افکار خودکشی مواجه شد، اولین قدم موثری که می تواند بردارد این است که ریشه آن افکار را شناسایی کرده و با ایجاد چالش و تغییر مسیر در آن افکار، افکار مثبت بیشتری را جایگزین آن کرده و دیگران را بیابد. راه خروج مسئله را ترسیم کنید. بی شک یادگیری مهارت های زندگی اعم از مهارت های ارتباطی، مهارت های همدلی، مهارت های حل مسئله و… می تواند مسیر زندگی افراد را تغییر دهد و افق امیدی را برای کسانی که در پایان سفر و بحران زندگی احساس می کنند به ارمغان بیاورد. به همین دلیل اکیدا توصیه می کنیم که همه ده مهارت زندگی را بیاموزند.

شوخی نکردن در مورد افکار خودکشی در دیگران

اگر متوجه وجود افکار خودکشی در اطرافیان خود شدید، لازم است این امر را به عنوان یک فراخوان برای کمک تلقی کنید و سعی کنید وضعیت و وضعیت این فرد را به درستی درک کنید. این افکار را به شوخی نگیرید و زمانی که شخصی تصمیم اشتباه خود را به شما اطلاع داد، به او نخندید و فقط ادامه دهید. ضمناً با چیزهایی مثل فکر کردن به خانواده و … یا نوبت گرفتن و اظهار نظرهای غیرحرفه ای عذاب وجدان ایجاد نکنید چون خودش آنقدر درد روحی و روانی دارد که به فکر خودکشی افتاده است اما نیاز دارد. باید جدی گرفته شود شنونده خوبی باشید تا بتوانید احساسات را رها کنید. به او اطمینان دهید که با او هستید و او تنها نیست. امیدبخشی و رفتار حمایتی اولین اقدام موثر اطرافیان است و سپس شرایطی را فراهم می کند تا از درمان تخصصی روان درمانی روانشناس مجرب بهره مند شوید.

همه ما مسئولیم

در خاتمه ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تمامی افراد جامعه در قبال این آسیب اجتماعی مسئول هستند و در صورت گسترش آگاهی در خصوص پیشگیری از خودکشی در جامعه می تواند به کاهش آن کمک شایانی کند.

نویسنده: Dr. حسین محرابی روانشناس و مدرس دانشگاه