راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از محصولات لبنی در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن امری عادی شده است. مصرف لبنیات در کشور ما ریشه تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری ما تا حدودی از اصول تغذیه مناسب منحرف می شود. اما اطلاعات خوبی که هر روز از طریق رسانه ها برای تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در بخش دولتی و خصوصی محصولات لبنی متفاوتی تولید می کنند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات تنوع محصولات هنگام انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها آنها را گیج می کند. به خصوص اینکه تبلیغات و نامه های مختلف برای مارک ها بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای شرایط فردی ، مطابق با رژیم روزانه ، سالم و با کیفیت است ، بنابراین هنگام خرید به نکات اساسی توجه کنید. راهنمای شما در انتخاب مناسب ترین محصول خواهد بود.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

لبنیات مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. همچنین ، حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

عشق

تنوع شیر موجود در بازار به گونه ای است که مدتی چشم خود را به یخچال های مرکز خرید دوخته است. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. بسته به میزان چربی ، شیر بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D نیستند. محصولات کم چرب معمولاً 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات با محتوای لاکتوز کم در بازار استفاده کنند یا شیر را با کمی ماست بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای میز با ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود قند در اجزا یا ترکیبات ذکر شده روی بسته بندی مطلع می شود.


اطلاعات بیشتر: مکمل های پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد از نیاز روزانه بدن شما را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب غنی شده را نیز به آن داد. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس با برخی ادعاهای تغذیه ای. تفاوت دیگر با شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ادعا شده توسط سازنده و می تواند کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا سوپاپ های استریل می توانند چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شوند ، اما فقط تا 5 روز پس از باز شدن در یخچال قابل نگهداری هستند. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و پنیر خامه ای در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و پنیر خامه ای پرکاربردترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها قید می شود. در گروه ماست های دارای چربی بالا ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مورد توجه قرار می گیرد. توصیه می کنیم در صورت ابتلا یا ابتلا به اسهال یا اسهال ناشی از مسافرت و همچنین افرادی که بیماری قلبی عروقی یا سرطان دارند ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و دارای میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که در حفظ سلامتی شما مفید بوده و به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. البته مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک در آن برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پارمسان ، پنیر چدار و پنیر آمنتال ادعا می شود و پنیرهای کامبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر رنده شده ، افزودن مواد امولسیون کننده و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

میزان چربی و سدیم معمولاً در نمودار تغذیه به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل پنیرهای تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی ، شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و نحوه رژیم ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

حساسیت غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید