رابطه بین امگا 3 ، غذاهای سرخ شده و سلامت روان : رژیم غذایی


بسیاری از ما با مزایای امگا 3 آشنا هستیم: از بهبود شناخت ، تا سلامت قلب ، کاهش التهاب و موارد دیگر. اما چند نفر می توانند رابطه معکوس امگا 3 با چربی های ترانس را درک کنند؟ در مورد شیوع این اسیدهای چرب مضر چطور؟

با نگاهی به شواهد ، به نظر می رسد که مصرف غذاهای سرخ شده و چربی های ترانس می تواند باعث نقایص مادرزادی خفیفی شود که دانش فرزندان را برای همیشه مختل می کند. این را می توان با سمیت عصبی توضیح داد که توانایی آنتی اکسیدان های درون زا را کاهش می دهد[34] و متابولیسم امگا 3 تغییر می کند. این می تواند منجر به ضعف قشر پیش پیشانی (PFC) ، افزایش رفتار اعتیادآور و کاهش دانش شود. از لحاظ نظری ، این می تواند مستقیماً بر پاتوژنز ADHD و فراوانی آن تأثیر بگذارد.

در سال 2018 ، FDA ممنوعیت چربی های ترانس را وضع کرد ، زمانی که به طرز عجیبی جایزه نوبل در سال 1912 به سازندگان هیدروژناسیون جزئی اهدا شد. این پست به عنوان اثبات ظلم مدرنیته ، پیامدهای آن بر اختلال عملکرد شناختی و مواردی که باید از آنها دوری کرد

چربی های ترانس ، در رژیم غذایی غربی فراوان است:

  • به طور شگفت انگیزی معمول: دمای سرخ شدن غذا باعث می شود روغن های معمول پخت چربی ترانس شوند.[1][2] زمان این واکنش را تشدید می کند ، اگرچه به صورت تصاعدی و در عرض چند دقیقه می گذرد. این غیر معمول نیست که روغن ساعت ها گرم شود. با توجه به جدایی ناپذیری غذاهای سرخ شده از غذاهای غربی ، به ویژه در مناطق کم درآمد (فست فودها ، آشپزی جنوبی را در نظر بگیرید) ، این امر نیاز به توجه بیشتری دارد.

  • چاشنی مهم است: به نظر می رسد شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد سرخ کردن در دمای پایین تر و با رزماری می تواند تشکیل چربی های ترانس را کاهش دهد ، ظاهراً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن.[17]

رابطه بین چربی های ترانس ، چربی های چند غیراشباع و اختلالات روانی:

  • چربی های ترانس می توانند باعث کمبود امگا 3 شوند: امگا 3 در درجه اول به دلیل اثرات ضد التهابی شناخته می شود ، که معمولاً ثانویه به DHA و EPA است. اما چیزهای بیشتری از آن وجود دارد. چربی های ترانس مانع تبدیل ALA به EPA و DHA می شوند.[3] این بدان معناست که برخی از چربی های ترانس می توانند عملکرد امگا 3 را به همان شیوه کمبود مختل کنند.

  • بیش فعالی: بین همبستگی معنی داری وجود دارد بیش فعالی و قرار گرفتن در معرض چربی های ترانس[20] به نظر می رسد رابطه معکوس بین امگا 3 و چربی های ترانس چند وجهی است. نقش اصلی امگا 3 و اهمیت آن برای بیش فعالی فعالیت عصبی قوی آن در PFC است.[10] مطالعات نشان داده است که بیش فعالی با عملکرد و ساختار ضعیف مدارهای PFC ، به ویژه در نیمکره راست ارتباط دارد.[11] چربی های ترانس بر فرزندان BDNF ، یادگیری و حافظه تأثیر منفی دارند.[21] امگا 3 MAOB را در PFC مهار می کند[6]، که استرس اکسیداتیو و سمیت دوپامین را کاهش می دهد و در عین حال از تجزیه آن جلوگیری می کند. از اهمیت جزئی ، MAO های مختلف به عنوان درمان بالقوه برای آنها مورد بررسی قرار گرفته است بیش فعالیبر[7][8][9] متأسفانه ، اکثر متاآنالیزها به این نتیجه رسیده اند که امگا 3 برای آن بی اثر است بیش فعالی، اما آنها تا حد زیادی معایب هستند زیرا کمبود امگا 3 تا حداقل 3 ماه درمان نمی شود.[22][23] امگا 3 برای کمک پیشنهاد شده است بیش فعالی برای مدت طولانی ، اما اگر آنها از طریق نوروژنز و انتقال مسیر کمک کنند ، این یک روند طولانی مدت خواهد بود. در حالی که بیش فعالی می تواند با رژیم غذایی با کیفیت پایین عملکرد بهتری داشته باشد و دوپامین حاوی چربی ترانس را آزاد کند[23] و در حالی که امگا 3 ممکن است ، از طریق مکانیسم های ضد التهابی / آنتی اکسیدانی ، تا حدی افزایش چگالی دوپامین / D1 ناشی از محرک های فرزندان مادر را کاهش دهد و تراکم تنظیم شده D2 را کاهش دهد.[24]، این بحثی به نفع چربی های ترانس یا امگا 3 آگاو نیست. بهتر است ، داده ها نشان می دهد CD55 ناشی از چربی ترانس ثانویه پس از انتشار دوپامین فعال می شود. همانطور که در پست های قبلی توضیح داده شد ، مکانیسم افزایش چربی ترانس باعث افزایش دوپامین می شود.[25]

  • اختلال دوقطبی: فقدان DHA و در نتیجه عدم حفاظت PFC با آن ارتباط دارد اختلال دوقطبیبر[12] افسردگی دو قطبی با امگا 3 اضافی به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.[14] این امر تا حد زیادی به دلیل تعدیل کننده امگا 3 بر انتقال دهنده های عصبی است.

  • اختلال اضطراب فراگیر: چربیهای ترانس با چربیهای ترانس بیشتری در ترکیب اسیدهای چرب موجود در گلبولهای قرمز همراه است با بدتر شدن استرس و اضطراببیشتر امگا 3 و امگا 6 اثرات مثبتی دارند.[15] مصرف چربی ترانس را در دوران بارداری یا شیردهی افزایش می دهد اضطرابرفتار مشابه و تغییر سطوح پیش التهابی سایتوکاین ها و گیرنده های گلوکوکورتیکوئید در هیپوکامپ در فرزندان بزرگسال.[16] علاوه بر این ، نشان داده شده است که امگا 3 باعث بهبود استرس و اضطراب در هر دو فرد سالم[27] و موش[26]برخی از توضیحات احتمالی شامل تغییر در پاسخ التهابی ، BDNF ، کورتیزول و فعالیت قلبی عروقی است.[28]

  • اوتیسم: مصرف امگا 3 و چربی های غیراشباع توسط مادر رابطه معکوس دارد اوتیسمبا این حال ، مصرف چربی ترانس به طور قابل توجهی شانس تنظیم مناسب را افزایش نمی دهد.[4][18] فعال شدن سیستم ایمنی مادر (MIA) ، مادری که در دوران بارداری با ویروس / باکتری مبارزه می کند ، خطر ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی در فرزندان کمبود امگا 3 در دوران بارداری این اثرات را تشدید می کند و آسیب به میکروبیوم روده را افزایش می دهد.[5] داده ها نشان می دهد که چربی های ترانس تنها ارتباط ضعیفی با آن دارند اوتیسم، در حالی که کمبود امگا 3 قبل از تولد شدیدتر است. مکمل امگا 3 می تواند ویژگی های غیر کاربردی و مرتبط با اجتماعی را بهبود بخشد.[19]

سایر سمیت چربی های ترانس:

  • خطرات ناشناخته: ترکیب چربی های ترانس با پالمیتات (معمولاً چربی های اشباع شده) بر اثرات سمی چربی های ترانس مبالغه می کند.[29]

  • کاردیوتوکسیک: چربی های ترانس کاردیوتوکسیک هستند و با بیماری های قلبی مرتبط هستند.[30]

سایر مطالعات در مورد غذاهای سرخ شده:

  • افسردگی و اضطراب: مصرف زیاد غذاهای سرخ شده با افزایش خطر ابتلا به افسردگی.[31] مشخص شده است که رژیم غذایی غربی ، که شامل غذاهای سرخ شده است ، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد افسردگی و اضطراببر[33]

  • دانش (مربوط به ADHD): هنگامی که مادران ماهی مصرف می کنند و از غذاهای سرخ کرده پرهیز می کنند ، بچه ها بهتر رشد می کنند.[32]

  • اختلال دوقطبی: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر غذاهای سرخ کرده را دوست دارند و بیشتر آنها را می خورند.

این پست توسط u / sirsadalot ساخته شده است ، مهم نیست که چقدر از u / Regenine سپاسگزارم که با بیش از 10 مطالعه جذاب علاقه ام را برانگیخت.

منابع:

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814616309141

  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24033334/

  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC4190204/

  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23813699/

  5. https://www.nature.com/articles/s41386-020-00793-7

  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9868201/

  7. (2003) Seligiline treats ADHD with less side effects than Ritalin in double blinded, randomized trial from Nootropics

  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1546129/

  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10216387/

  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2844685/

  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2894421/

  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC2838627/

  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30594823/

  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21903025/

  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7193237/

  16. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361923020307024

  17. https://grasasyaceites.revistas.csic.es/index.php/grasasyaceites/article/view/689/700

  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3988447/

  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5634395/

  20. https://sci-hub.se/https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1651-2227.2012.02726.x

  21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25394793/

  22. https://sci-hub.se/https://www.jaacap.org/article/S0890-8567(11)00484-9/fulltext

  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6572510/

  24. https://sci-hub.se/https://link.springer.com/article/10.1007٪2Fs12640-015-9549-5

  25. A science-based analysis on dopamine upregulation using nootropics from Nootropics

  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6308198/

  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3191260/

  28. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30264663/

  29. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30572061/

  30. https://sci-hub.se/https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0278691515000435

  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5025553/

  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC5623570/

  33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20048020/

  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC7231579/

دیدگاهتان را بنویسید