بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر برای اکثر موجودات زنده ضروری است ، زیرا مسئول تعدادی از فرایندهای متابولیکی متنوع است. اینها شامل انتقال اکسیژن به سراسر بدن ، تولید DNA ما و انتقال الکترون است. با این حال ، شما می خواهید برای مقدار مناسب آهن تلاش کنید! از آنجا که آهن اضافی می تواند در بدن سم ایجاد کند ، سطح آن در بافتهای بدن باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در افراد بدون علائم در آزمایش غربالگری یا در افرادی که دارای علائم هستند تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، سردرد و انرژی کم است. برخی از افراد مبتلا به فقر آهن ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن جوانه های چشایی یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایشات آهن با اندازه گیری مواد موجود در خون میزان کل آهن بدن را اندازه گیری می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را به بدن ما منتقل می کند) اندازه گیری کنید.
  • TIBC (کل ظرفیت اتصال به آهن): مقدار کل آهن را که می تواند به پروتئین های خون متصل شود اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال آهن غیر اشباع): ذخیره انتقال (میزان ترانسفرین که با آهن اشباع نشده بود) را تعیین می کند.
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

چگونه سطح آهن را به طور طبیعی افزایش دهیم

عوامل تغذیه ای در ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن نقش دارند. آهن هم (شامل حیوانات) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین گزینه های گیاهی زیادی وجود دارد ، از جمله عدس ، نخود ، لوبیا ، توفو / تمپه ، آجیل بادام زمینی ، دانه های کنف ، زردآلو و انجیر خشک و کینوا. توجه به این مواد غذایی برای افزایش طبیعی سطح آهن بسیار مهم است.

برای افزایش جذب منابع گیاهی آهن ، موارد بالا را با ویتامین C موجود در غذاهایی مانند فلفل ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای یا قهوه کافئین دار همراه غذا اجتناب کنید ، زیرا این امر می تواند جذب آهن را کاهش دهد. از میان وعده هایی مانند چند عدد بادام هندی لذت ببرید ، می توانید عدس کاری تهیه کنید ، دانه های کنف را روی بلغور جو دوسر / اسموتی بپاشید یا از زردآلو / انجیر خشک لذت ببرید.

مکمل آهن را در نظر بگیرید

اگر آهن کم دارید ، ممکن است از مکمل آهن استفاده کنیدمانند همیشه ، قبل از افزودن مکمل ها به برنامه روزانه خود ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید ، زیرا نیازهای فردی متفاوت است.

منابع:

برمیو اف ، گارسیا-لوپز اس. الف راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی گاسترونترول جی ورلددر سال 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور ن ، هورل آر ، کلیشادی آر. مروری بر آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان J Res Med Scienceدر سال 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایشات آهن | آزمایشات آزمایشگاهی از طریق اینترنت. [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]بر

دیدگاهتان را بنویسید