بهترین مرطوب کننده بدن را بشناسید


وقتی تشنه هستید، کدام نوشیدنی را انتخاب می کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارد؟ در این مقاله بهترین مرطوب کننده برای بدن را خواهید آموخت.

بهترین مرطوب کننده بدن را بشناسید

وقتی تشنه هستید چه چیزی بهتر و مقرون به صرفه تر از یک لیوان آب گوارا است؟ اگر از شما بپرسند که کدام یک از انواع نوشیدنی ها بدن را بیشتر آبرسانی می کند، به احتمال زیاد بدون فکر پاسخ «آب» را می دهید، اما در مطالعه ای که توسط دانشگاه سنت پترزبورگ انجام شد. اندازه گیری شد و خبر این است که آب بهترین شیر آب نیست.

شیر مانند اسفنج آب را در بدن نگه می دارد

محققان دریافته‌اند که آب – چه ساده و چه گازدار – در آبرسانی سریع به بدن بهترین عملکرد را دارد، اما نوشیدنی‌هایی که قند، چربی و پروتئین کم دارند، در هیدراته نگه داشتن بدن برای مدت طولانی‌تری بهتر عمل می‌کنند. به گفته رونالد موگان، استاد دانشگاه St. اندروز و نویسنده این مطالعه، دلیل این امر به نحوه واکنش بدن ما به نوشیدنی ها و ترکیب آنها مربوط می شود. آب، علیرغم توانایی قابل قبولی که در آبرسانی به بدن دارد، به سرعت دفع می شود، در حالی که شیر، به دلیل اینکه حاوی لاکتوز، پروتئین و چربی است – موادی که به کند شدن تخلیه مایعات از معده کمک می کنند – آب را برای مدت طولانی تری حفظ می کند. شیر همچنین حاوی سدیم است که مانند یک اسفنج عمل می کند. این بدان معناست که آب را در بدن نگه می دارد و باعث می شود ادرار کمتری تولید شود. به همین دلیل است که پزشکان برای درمان اسهال به جای توصیه به نوشیدن آب، پودرهای قند، سدیم و پتاسیم خوراکی را برای جبران از دست دادن آب در بدن برای بیماران تجویز می کنند.

هر نوشیدنی شیرینی به شما در حفظ آب کمک نمی کند

با توجه به آنچه تاکنون گفتیم، ممکن است فکر کنید که نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه های بازار و نوشابه های گازدار گزینه های خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن هستند، اما اینطور نیست. نوشیدنی هایی با محتوای قند بالا آبرسان نیستند. آنها ممکن است زمان بیشتری را در معده بگذرانند و کندتر از آب معمولی تخلیه شوند، اما هنگامی که به روده کوچک می رسند، غلظت بالای قند آنها توسط یک فرآیند فیزیولوژیکی به نام اسمز رقیق می شود. این فرآیند در واقع آب را از بدن به روده کوچک می کشد تا قندهای موجود در این نوشیدنی ها رقیق شود و همه چیز در روده خارج از بدن در نظر گرفته شود. بنابراین، اگر برای رفع تشنگی خود بین نوشابه و آب تردید دارید، انتخاب درست آب است که قند و کالری مضر برای بدن ندارد. کلیه ها و کبد برای دفع سموم از بدن به آب نیاز دارند و نقش مهمی در لطافت و نرمی پوست دارد. ارزان ترین مرطوب کننده!

کم آبی عملکردهای شناختی را مختل می کند

شاید تعجب کنید که چرا هیدراته ماندن برای ما مهم است. هیدراتاسیون مفاصل بدن را انعطاف پذیر نگه می دارد، از ما در برابر عفونت ها محافظت می کند و سلول ها را با مواد مغذی تامین می کند. خوشبختانه بدن با احساس تشنگی ما را نسبت به کم آبی هشدار می دهد و معمولا با نوشیدن یک لیوان آب مشکل را حل می کنیم، اما همیشه به این سادگی نیست. برای کسانی که نمی توانند آب کافی بنوشند، ورزشکارانی که زیاد عرق می کنند و کسانی که به دلیل شرایط کاری در گرما آب زیادی از دست می دهند، هیدراتاسیون حیاتی است. کمبود آب در بدن بر عملکردهای شناختی تأثیر منفی می گذارد. حال اگر بخواهید به جز شیر آب، گزینه مناسب دیگری برای تامین آب بیابید – که قبلا توانایی خود را ثابت کرده است – انتخاب شما چیست؟ قهوه یکی از گزینه های رایج است. ۳۰۰ میلی لیتر قهوه – که تقریباً معادل یک فنجان است – تقریباً به اندازه آب آبرسانی است، اما مصرف قهوه بیشتر از این مقدار باعث از دست دادن مایعات اضافی بدن می شود. برای رفع این مشکل، یک یا دو قاشق غذاخوری شیر به قهوه خود اضافه کنید.

منبع: cnn.com