انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری به طور همزمان است. به طور کلی ، در رژیم غذایی برای رژیم چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی موفق و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلو کالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر در 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم غذایی بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این رژیم متناوب روزه داری است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم هم کالری (معادل نیازهای انرژی برآورد شده یک فرد) نامیده می شود. با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن ، هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین و افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخص او باید مورد توجه قرار گیرد عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه چاقی شدیدتر و عوارض مرتبط با آن باشد ، محدودیت انرژی غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

پست جایگزین روز

دیدگاهتان را بنویسید