آیا شیرین کننده های مصنوعی به سلامت روده شما آسیب می رسانند؟ کارشناسان توضیح می دهند


نوشابه ها ، آدامس های بدون قند ، میله ها ، آب نبات ها و کلوچه هایی که با شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری ساخته شده اند-ممکن است جایگزین سالم تری برای همتایان اصلی خود باشند که با شکر واقعی تهیه شده اند. از این گذشته ، آنها کالری کمی دارند و شیرین تر از شکر هستند ، بنابراین چیزی که نباید دوست داشت ، این است؟

بحث بر روی شیرین کننده های مصنوعی سالها ادامه داشته است ، اما در اینجا یک دلیل قانع کننده برای جلوگیری از مصرف شیرینی وجود دارد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز ، آسولفام- K و آسپارتام می توانند برای سلامت روده شما مضر باشند.

چگونه شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر سلامت روده تأثیر بگذارند

ویس ، RDN ، LD ، متخصص تغذیه متخصص در سلامت روده و IBS گفت: “تحقیقات کنونی نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است ترکیب میکروب های روده را تغییر دهند ، زیرا میکروب های خاصی می توانند شیرین کننده های مصنوعی را بهتر از بقیه تجزیه کنند.” “این به میکروب هایی که می توانند تجزیه شوند اجازه می دهد تا شکوفا شوند ، در حالی که میکروبی که نمی توانند کاهش یابند ، باعث تغییر در ترکیب می شود.”

به عنوان مثال ، مقاله ای از اکتبر 2017 در مولکول اشاره می کند که نئوتام – یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری – تنوع باکتری ها را در میکروبیوم روده موش ها با افزایش رشد برخی از باکتری ها و کاهش رشد دیگران تغییر داده است. (برای یادآوری ، هرچه میکروبیوم روده شما متنوع تر باشد ، بهتر است.)

اگرچه مطالعات بیشتری برای مشاهده اثرات طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی مانند نئوتام بر روده انسان مورد نیاز است ، اما این واقعیت که آنها می توانند باعث دیس بیوز روده شوند-عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد روده-به این معنی است که آنها می توانند طیف گسترده ای از چیزهای بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

جوش شیرین

آنها می توانند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شوند

علم نشان می دهد که ارتباط قوی بین سلامت روده و عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد. ماروین سینگ ، دکترا ، متخصص گوارش ، بنیانگذار کلینیک دقیق و نویسنده کتاب آینده ، می گوید: “شیرین کننده های مصنوعی می توانند عدم تعادل باکتری ها را در میکروبیوم روده ایجاد کنند که می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد.” سلامتی خود را حفظ کنیدبر

دکتر سینگ توضیح می دهد: “این شیرین کننده ها می توانند با تغییر میکروبیوم روده باعث اختلالات متابولیک و عدم تحمل گلوکز شوند.” خب پس این چرا مهم است؟ “اگر میکروبیوم ما متعادل نباشد ، سیستم ایمنی ما ممکن است قوی نباشد – و بیشتر سیستم ایمنی ما در روده است.”

مورد: طبق یک مقاله در مه 2015 ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف دوزهای زیاد شیرین کننده های مصنوعی می تواند با تغییر میکروبیوم باعث عدم تحمل گلوکز شود. میکروب های معدهدانشمندان آب آشامیدنی موش ها را با دوزهای بالای ساخارین ، سوکرالوز یا آسپارتام تکمیل کردند. پس از 11 هفته ، موش هایی که از آب شیرین شده مصنوعی استفاده می کردند ، در مقایسه با آنهایی که فقط آب یا آب حاوی ساکاروز یا گلوکز مصرف می کردند ، عدم تحمل گلوکز را نشان دادند.

در حالی که هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا برخی از شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث عدم تحمل گلوکز شوند ، یک نظریه این است که آنها ممکن است با گیرنده های شیرین بدن تداخل داشته باشند و پاسخ انسولین را تحریک کنند. این می تواند میل به شیرینی را به جای کاهش آن افزایش دهد.

برای درک کامل اثرات مصرف شیرین کننده های مصنوعی بر روی روده انسان ، تحقیقات بیشتری لازم است ، اما این تحقیقات روی موش ها بینش اولیه ای را به ما نشان می دهد.

ممکن است علائم سوء هاضمه را تشدید یا القا کند

Ina Lukijanovski ، Pharmad ، متخصص بهداشت روده و نویسنده مقاله ، می گوید: مطالعات دیگر روی موش ها بر روی شیرین کننده های مصنوعی نشان می دهد که می توانند التهاب روده را بدتر کنند ، به ویژه در افرادی که با بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز زندگی می کنند. کرون و کولیت را برطرف کنیدبر

“به عنوان مثال ، یک مطالعه از مه 2018 در بیماریهای التهابی روده لوکانوفسکی گفت: “مشخص شد که شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز مالتودکسترین (Splenda) التهاب روده را در موش های حامل بیماریهای مرتبط با بیماری کرون تشدید می کند.” “به طور خاص ، شیرین کننده مصنوعی تعداد آن را افزایش داد پروتئوباکتری ها– نوع باکتری های مرتبط با سالمونلا ، اشرشیاکلی، و لژیونرها“در موشهای مستعد بیماری کرون و بیماریهای مرتبط با آن.”

از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث عدم تعادل باکتری ها در روده شوند ، به طور بالقوه می توانند در افرادی که با IBD ، IBS یا هر نوع دیس دیوز روده یا مشکلات گوارشی زندگی می کنند بدتر شوند یا علائم ایجاد کنند.

وقتی تغییراتی در میکروبیوم ایجاد شود ، می توانید پتانسیل التهابی بیشتری داشته باشید. “عوامل زیادی وجود دارد که می تواند علائم IBD را تحریک یا تشدید کند ، اما داشتن میکروبیوم نامتعادل مطمئناً یک خطر است.”

مرد نوار پروتئین می خورد

چگونه می توان میزان مصرف شیرین کننده های مصنوعی را کاهش داد

اگر بر سلامت روده ، ایمنی بدن یا مستعد مشکلات گوارشی تمرکز کرده اید ، ممکن است بخواهید مصرف شیرین کننده های مصنوعی خود را کاهش دهید. وانگ گفت: از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند ، بهترین راه برای محدود کردن آنها خواندن برچسب روی غذاهای بسته بندی شده است. وی گفت: “همه غذاها ، نوشیدنی ها و مکمل ها ، مانند پودر پروتئین ، را برای منابع پنهان شیرین کننده مصنوعی بررسی کنید.”

دکتر سینگ می گوید: مراقب الکل های قندی – نوع دیگری از جایگزین های قند – باشید که می تواند مشکلات گوارشی مشابهی مانند گاز ، ناراحتی معده و نفخ ایجاد کند. تفاوت اصلی بین الکل های قندی و شیرین کننده های مصنوعی این است که الکل های قندی حاوی مقداری کالری هستند ، اگرچه کالری بسیار کمتری نسبت به قند دارند و شیرین کننده های مصنوعی معمولاً به شدت شیرین هستند.

وونگ پیشنهاد می کند از شیرین کننده های مصنوعی زیر و الکل های قندی صرف نظر کرده و مقادیر کمی از جایگزین های سالم زیر را امتحان کنید.

از شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی اجتناب کنید

  • ساخارین
  • سوکرالوز
  • آسپارتام
  • آسسولفام
  • نئوتام
  • زایلیتول
  • اریتریتول
  • سوربیتول
  • مالتیتول

سعی کنید شیرین کننده های طبیعی را امتحان کنید

  • عسل
  • شربت افرا
  • نجار
  • آگاو
  • شکر نی ، در حد اعتدال
ریختن عسل از قاشق در لیوان

همچنین می توانید جایگزین های سالم تری برای غذاهایی که معمولاً می خورید و دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند ، پیدا کنید. به عنوان مثال ، اگر مرتباً نوشیدنی های گازدار می نوشید ، آب با سلزر طعم دار در نظر بگیرید. و اگر هوس شیرینی می کنید ، آنها را به جای بسته بندی شده در خانه تهیه کنید و از شربت افرا یا عسل خالص به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

لوکانوفسکی می گوید استویا ، جایگزین طبیعی قند ، می تواند جایگزین مناسبی برای شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی باشد ، زیرا مشکلات روده ای را ایجاد نمی کند. با این حال ، برخی نگرانی ها وجود دارد که استویا ممکن است یک اختلال غدد درون ریز باشد. دکتر سینگ می گوید: “بنابراین ، برای تأیید یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.”

روی غذاهای آماده

وونگ می گوید: “در حالی که منتظر تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات شیرین کننده های مصنوعی بر روده هستیم ، شاید بهتر باشد از شیرین کننده های سنتی بیشتری مانند قند نیشکر ، عسل و شربت افرا در حد اعتدال استفاده کنیم.” “آنها قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند و ما می دانیم که آنها به طور متوسط ​​در اعتدال ایمن هستند.”

اعتدال در مورد انواع شیرین کننده ها نام بازی است: “اکثر مطالعات بر روی شیرین کننده های مصنوعی نشان می دهد که مصرف منظم و طولانی مدت (بیش از چهار هفته) شیرین کننده های مصنوعی می تواند باعث این تغییرات روده شود.” وونگ توضیح می دهد. بنابراین مصرف گهگاه شیرین کننده های مصنوعی احتمالاً برای اکثر افراد سالم بی خطر است. “



دیدگاهتان را بنویسید