آیا داروهای سازگار از شما در برابر استرس محافظت می کنند؟


موضوع امروز توسط شنونده پادکست Nurition Diva ، Willow پرسیده شد:

“من می خواهم در مورد سازگارها بیشتر بدانم. آیا آنها واقع بین هستند؟ آیا می توانند استرس را کاهش دهند؟ ما در سال گذشته استرس زیادی داشته ایم ، بنابراین هر چیزی که بتواند به کاهش آن کمک کند عالی به نظر می رسد.”

بسیاری از ما احساس می کنیم در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری تحت استرس بوده ایم. اما حتی قبل از همه گیری ، اکثریت بزرگسالان مورد بررسی انجمن روانشناسی آمریکا معتقد بودند که میزان استرس روزانه آنها ناسالم است. و سازگار کننده ها چیز جدیدی نیستند.


تاریخچه گیاهان سازگار

اگرچه اصطلاح آداپتوژن نسبتاً جدید است ، بسیاری از گیاهانی که امروزه به عنوان سازگار شناخته می شوند ، قرن ها در طب سنتی چینی و آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است. اینها شامل ashwagandha ، ginseng ، rhodiola و schisandra kinenis هستند. در این سیستم های پزشکی قدیمی ، این گیاهان معمولاً به عنوان “تقویت کننده” یا داروهای همه منظوره در نظر گرفته می شدند که برای هر چیزی که صدمه می زند خوب است.

از قرن بیستم ، پزشکان طب طبیعی و جایگزین آنها را به عنوان پادزهر برای سطوح به ظاهر بی سابقه استرس که با زندگی مدرن همراه است ، در نظر گرفتند. اصطلاح “آداپتوژن” در حدود سال 1940 ابداع شد و در ابتدا به عنوان یک داروی گیاهی تعریف می شد که به بدن کمک می کرد تا با اثرات فیزیولوژیکی استرس روبرو شود یا بر آن غلبه کند-اعم از روانی ، احساسی ، شیمیایی یا محیطی.

تنها در 20 سال گذشته ، آنها توجه بیشتر محققان را به خود جلب کرده اند که می خواهند آزمایش کنند که آیا این گیاهان واقعاً بر پاسخهای فیزیولوژیکی استرس ما تأثیر می گذارد و اگر چنین است ، دقیقاً چگونه کار می کنند. در سال 1998 ، FDA تعریف زیر را ارائه داد: “نوع جدیدی از تنظیم کننده متابولیسم که نشان داده شده است به سازگاری با محیط و جلوگیری از آسیب های خارجی کمک می کند.”

اصطلاح “آداپتوژن” در حدود سال 1940 ابداع شد و در ابتدا به عنوان یک داروی گیاهی تعریف شده بود که به بدن کمک می کرد تا با اثرات فیزیولوژیکی استرس کنار بیاید یا بر آن غلبه کند.

استرس همیشه بد نیست

هانس سالی شاید پدر ایده های مدرن ما در مورد استرس باشد. و یکی از یافته های کلیدی او این بود که استرس همیشه (یا فقط) بد نیست. ارتقاء رتبه ، سقوط یا کشتن کودک نمونه ای از شرایط بسیار استرس زا – اما مثبت است. هیجانی که درست قبل از پرسیدن س toال از معشوق خود احساس می کنید و ترسی که قبل از ارائه یک سخنرانی بزرگ در محل کار احساس می کنید با همان هورمون های استرس همراه است.

هنگامی که ما استرس یا هیجان را تجربه می کنیم – همه چیز از ترس از صحنه ، رولردینگ ، دمای شدید ، و اجبار احساسی – سیستم عصبی سمپاتیک ما فعال می شود. افزایش آدرنالین باعث تپش قلب ما می شود و هوشیاری را افزایش می دهد. سطح قند خون و سطح اکسیژن خون افزایش می یابد و ماهیچه های ما را برای اقدام آماده می کند.

اما تصور می شود که ما زمان زیادی را در این حالت افزایش یافته می گذرانیم – و این سیل مداوم از استرس (“شرایط اضطراری”) در نهایت به اندام های ما آسیب می رساند و خطر بیماری را افزایش می دهد.

تطبیق آداپتوژن ها برای کمک به کاهش اثرات مضر بر سیستم عصبی سمپاتیک بیش فعال انجام شده است. ایده این است که این مواد به طور مستقیم سطح هورمونهای خاص استرس را افزایش یا کاهش نمی دهند ، بلکه از توانایی ما برای حفظ تعادل (هموستاز) بین سیستم عصبی سمپاتیک پشتیبانی می کند ، که در صورت مشاهده تهدید ، واکنش مبارزه / فرار ما را افزایش می دهد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک. سیستمی که با از بین رفتن تهدید یا هیجان دوباره سرد می شود.

استرس چقدر به ما آسیب می رساند

آیا زندگی ما واقعاً بیشتر از اجداد ما قبل از تاریخ استرس زا است؟ منابع استرس قطعاً تغییر کرده است. اما آیا واقعا کار کردن یا مراقبت از فرزندان یا والدین ما بیشتر از مراقبت از خود در طبیعت استرس زا است؟ من چندان مطمئن نیستم. اما یکی از مزایای اجداد ماقبل تاریخ ما نسبت به ما این بود که بر میزان استرس آنها استرس نداشتند.

و در واقع ، تحقیقات نشان داده است که وقتی معتقد باشیم استرس مضر است ، رویدادهای استرس زا آسیب فیزیولوژیکی بیشتری می رسانند. اگر ما مایل باشیم به استرس به عنوان یک چیز مثبت نگاه کنیم – به عنوان یک چالش یا به عنوان یک هیجان – به بدن ما آسیب کمتری وارد می کند.

بنابراین ، بسیار محتمل است که با مصرف یک داروی تقویت کننده که ما را در برابر استرس محافظت می کند ، در واقع آسیب کمتری را تجربه کنیم. با این حال ، ممکن است این اعتقاد ما باشد ، نه ماده ای که مسئول این امر است.

شواهد حدیثی زیادی در مورد اثرات سازگار کننده ها وجود دارد. مطالعات کنترل شده همچنین می تواند به ما در تشخیص اثرات بیولوژیکی و روانی کمک کند.

به احتمال زیاد با مصرف یک تونیک که معتقدیم ما را در برابر استرس محافظت می کند ، در واقع آسیب کمتری را تجربه می کنیم. با این حال ، ممکن است این اعتقاد ما باشد ، نه ماده ای که مسئول این امر است.

تحقیق در مورد سازگار کننده ها

بیست سال زمان زیادی برای تحقیقات بیولوژیکی یا پزشکی نیست و اگرچه تعداد مطالعات به طور چشمگیری افزایش یافته است ، اما هنوز هم علم سازگاری در مراحل اولیه خود است. مطالعات حیوانی و سلولی در ظروف پتری نشان می دهد که این گیاهان در واقع ممکن است اثرات دارویی بر روی سیستم های مختلف هورمونی و سلولی دخیل در پاسخ به استرس داشته باشند. اما در مورد اثرات سازگار کننده ها بر افراد واقعی که استرس واقعی را تجربه می کنند ، مطالعات کاملاً کنترل شده ای وجود ندارد. آیا آنها واقعاً نحوه تأثیر استرس روزانه بر اندام های ما را تغییر می دهند؟ آیا آنها علائم مربوط به استرس را کاهش می دهند یا خطر بیماری ما را کاهش می دهند؟ ما فقط نمی دانیم.

هنوز چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد این گیاهان در بدن ما وجود دارد ، در چه شرایطی مناسبتر است ، کدام دوزها و ترکیبها بیشتر م effectiveثر هستند و آیا نگرانی های ایمنی یا عوارض جانبی ناخواسته وجود دارد. در این میان ، من فکر می کنم ما می توانیم کارهای زیادی برای کاهش اثرات مضر استرس انجام دهیم.

چگونه می توان اثرات مضر استرس را کاهش داد

  1. با استرس نداشتن از میزان استرس خود شروع کنید. کمکی نمی کند. در عوض ، به یاد داشته باشید که استرس تنها بخشی از زندگی است و ما در واقع می توانیم از آن برای تشویق به فعالیت خلاقانه و مولدتر استفاده کنیم.
  2. منابع اختیاری استرس را شناسایی و حذف کنید. قطعاً ارزش دارد مواردی را در زندگی خود مرور کنید که مرتباً در مورد آنها استرس دارید تا ببینید کدامیک از آنها را می توان کاهش ، حذف یا اجتناب کرد. (اغلب ، م noثرترین تکنیک مدیریت استرس که می توانیم یاد بگیریم ، توانایی نه گفتن است.)
  3. مشکل را پیچیده نکنید با مکانیسم های مقابله ای که فقط استرس بیشتری ایجاد می کند. به عنوان مثال ، بسیاری از افرادی که با آنها کار می کنم به من می گویند استرس باعث پرخوری می شود – و یکی از منابع اصلی استرس در زندگی آنها این است که اضافه وزن دارند.
  4. با نحوه بازیابی آرامش آشنا شوید. از آنجا که مقدار مشخصی از استرس اجتناب ناپذیر است ، همچنین ارزش یادگیری نحوه فراخوانی سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای آرام کردن بدن و مغز را دارد. بسیاری از تکنیک های م effectiveثر وجود دارد ، از جمله تمرینات حرکتی ملایم مانند تای چی ، یوگا ، مدیتیشن ، تجسم ، تکنیک های تنفس ، آواز خواندن ، سرود ، بیوفیدبک یا خود ماساژ. همه نمونه ها را بردارید و یکی دو نمونه را انتخاب کنید که برای شما راحت و م effectiveثر باشد. سپس ، آنها را جزء عادی کارهای روزمره خود قرار دهید تا در مواقعی که به آنها احتیاج دارید ، به راحتی در دسترس باشند.

خریدار مراقب باشید

اگر تصمیم دارید از گیاهان تطبیق زا به عنوان بخشی از برنامه کاهش استرس خود استفاده کنید ، موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

از آنجا که آداتوژن ها مکمل های غذایی محسوب می شوند ، آنها به شدت تنظیم نمی شوند. برخلاف داروها ، مکمل های غذایی برای مثر بودن مورد نیاز نیستند. فروش مکمل غذایی که هیچ اثر بیولوژیکی اثبات شده ای ندارد کاملاً قانونی است.

در حقیقت ، مکمل ها باید حاوی یک سلب مسئولیت بر روی برچسب باشند ، و اظهار داشته باشند که “برای تشخیص ، درمان ، درمان یا جلوگیری از هر گونه بیماری” در نظر گرفته نشده است. تا زمانی که بازاریابی شما در ادعای سلامتی یا بیماری از مرز عبور نکند ، می توانید هر چقدر که می خواهید بگویید. بنابراین نسبت به هرگونه ادعایی که با شواهد محکم و قابل تأیید اثبات نمی شود شک کنید.

تولید کنندگان و توزیع کنندگان مکمل های غذایی هستند از نظر قانونی موظف به اطمینان از ایمنی و برچسب گذاری دقیق محصولات آنها است. با این حال ، این بدان معنا نیست که همه مکمل های غذایی ایمن یا دارای برچسب مناسب هستند – زیرا قوانین مالیاتی ما به این معنی است که هیچ کس در مالیات خود تقلب نمی کند. بنابراین ، فقط مکمل های غذایی را از شرکت ها و فروشندگانی که به آنها اعتماد دارید خریداری کنید.



دیدگاهتان را بنویسید